Marine Aluminium på Karmøy har kontorer og avdelinger på lokasjoner i flere verdensdeler, og har designet, produsert og levert aluminiumsproduksjoner til offshore-, marine- og landbaserte miljøer siden 1953.
Virksomheten opplevde en økende utfordring med samhandling mellom avdelingene. I tillegg førte tungvinte arbeidsprosesser til at salgs- og leveranseprosessene ikke fungerte optimalt. Marine Aluminium brukte Atea i rådgivningsfasen for å velge de rette løsningene for fremtiden. Løsningene valgt måtte passe godt inn i forretningsmodellen til virksomheten, og måtte være fremtidsrettede produkter som skulle utvikles i takt med Marine Aluminiums endrede behov og vekst.
Løsningene som ble valgt fra Atea var Office 365-implementering for alle brukere og Atea Rapid for intranett og prosjekthåndtering. I tillegg var prosjektledelse et viktig element for å kunne levere riktig produkt til riktig pris. Et tungrodd system for dokumentkontroll ble også erstattet med bedre systemer på SharePoint Online-plattform. Memento IT var leverandør av Dynamics CRM for salgsavdelingen.
Nå kan prosjektledere og deltakere selv utføre arbeidet raskere og enklere enn dokumentkontroll-avdelingen gjorde tidligere.
– Atea har med god planlegging og kjennskap til oss som firma, vår leveransemodell og våre behov, samt tett kundeoppfølging, gjort det enkelt for oss å gjennomføre implementeringen av vårt nye CRM-system. Resultatet har blitt et brukervennlig og kostnadsbesparende system som gir oss en større oversikt og bedre samhandlingsmuligheter vi vil ha stor glede og nytte av i lang fremtid, forteller salgsdirektør i Marine Aluminium, Torfinn Fylkesnes.
Marine Aluminium får også svært gode tilbakemeldinger fra ansatte i andre deler av verden som nå føler de lettere kan inkluderes med avdelingene plassert i Norge.
”Resultatet er et brukervennlig og kostnadsbesparende system som gir bedre oversikt og samhandlingsmuligheter.”