Til forsiden
Brukernes krav øker i takt med utbredelsen av nettbasert filmkonsum og den teknologiske utviklingen. Norgesfilm ønsket en teknisk plattform for egne videostrømmetjenester. Løsningen ble Microsoft Azure.
Norgesfilm AS
Skytjenester og datasenter
Norge
Sikre god kvalitet, stabilitet og enklere opplasting av filmmateriale og annet medieinnhold

– I større grad er teknologien nå samlet i ett og samme økosystem der vi har god kontroll på kapasitet og kostnader, sier daglig leder i Norgesfilm, Anders Koppang-Grønn. 

En betydelig del av Norgesfilms kunder er skoler over hele landet. En del av disse har utfordringer med begrenset båndbredde, varierende kvalitet på nettverk og avspillere og mange samtidige brukere. Dette er viktige forhold å ta hensyn til når Norgesfilm tilrettelegger løsningene slik at strømmetjenestene benyttes med best mulig stabilitet og kvalitet, innenfor forsvarlige kostnadsrammer.

Tilgjengelige strømmetjenester 

Det forventes at man kan se film på mobile enheter, at flest mulig (helst alle) nettlesere kan benyttes, at undertekster kan tilpasses av brukeren selv og at filmer enkelt kan overføres til større skjermer via Airplay/AppleTV og Chromecast.

– Dette legger føringer for hvilken plattform vi skal benytte for distribusjon. Rettighetshavere og innholdsleverandørers krav til sikkerhet (DRM/beskyttelse av innhold og ivaretakelse av rettigheter) er meget viktig, forteller Roger Flatebø, teknisk leder i Norgesfilm. 

I dag driftes alle Norgesfilms strømmetjenester over hele Norden delvis eller i sin helhet i Microsofts Azure skyløsning. Flatebø sier de først var bekymret for at det var en omfattende og krevende jobb å sette seg inn i Microsoft Azure ettersom det er lagt opp til at de i all hovedsak skulle gjøre jobben selv:

– Da dette viste seg å fungere helt etter hensikten, fortsatte vi overgangen ved å migrere én og én tjeneste. Parallellt med migrering av eksisterende kundeløsninger satt vi også opp nye kundeløsninger i Azure og dermed gradvis faset ut den tidligere Amazon Web Service-løsningen.

Og fortsetter:

– Tilgang til sentrale ressurser i Microsofts Black Belt-team (medarbeidere som har gjennomgått spesialisert og omfattende intern produktopplæring) har bidratt til at læringskurven vår ble brattere og at vi raskere oppnådde viktige Azure-gevinster og målsettingene vi hadde satt oss, forteller Flatebø.

Stabil distribusjon og høy kvalitet 

Daglig leder Koppang-Grønn sier Norgesfilm har oppnådd stabil distribusjon av innhold med høy kvalitet til deres sluttkunder. I større grad er teknologien nå samlet i ett og samme øko-system og med god kontroll på kapasitet og kostnader.

– Vi kan enkelt og raskt skalere kapasitet etter behov, og vi har effektivisert arbeidsflyten knyttet til oppsett av nye kunder. Dette gir kostnadsbesparelser og kortere time-to-market. Videre har vi oppnådd økt kapasitet og kortere leveransetid gjennom å komplettere egen inhouse post-produksjon med Azures Media Services. Gjennom å bygge verdifull kompetanse har vi også blitt Microsoft Partner ­– Silver level.

”Vi kan enkelt og raskt skalere kapasitet etter behov, og vi har effektivisert arbeidsflyten knyttet til oppsett av nye kunder. Dette gir kostnadsbesparelser og kortere time-to-market”

— Anders Koppang-Grønn, daglig leder i Norgesfilm

Og selv om Norgesfilm nå har tatt reisen til skyen, har det også bidratt på bakkenivå.

– Skyløsningene i Azure har også bidratt som faktor i Norgesfilms arbeid med å redusere vårt miljømessige fotavtrykk og der vi ble sertifisert Miljøfyrtårn desember 2017, avslutter en stolt daglig leder med et smil.

Hvorfor valgte Norgesfilm Atea?
  • Bredde og dybde innen relevante kompetanseområder
  • Innovativ skytankegang
  • Hurtig respons og god oppfølging
  • God personkjemi
  • Lokal tilstedeværelse
Om leveransen
  • SPOC og eskalering mot Microsoft
  • Utvikling av verktøy for enklere opplasting av filmmateriale og annet medieinnhold til Azure skylagringstjenesten
  • Håndtering av lisensavtale og rapportering
  • Innføring og leveranse av verktøy for håndtering og oversikt over Norgesfilms Azure-kostnader for viderefakturering mot deres kunder