Til forsiden
Kortreist kompetanse ble løsningen da sunnmørsselskapet Optimar var på utkikk etter ny leverandør av IT-tjenester i 2019. Siden da har samarbeidet med Atea vært en suksesshistorie.
Optimar
Skytjenester og datasenter
Valderøya, Ålesund
Få på plass en skybasert klientløsning med optimaliserte utrulling og sikker forvaltning av klientene.

Optimar holder til på Valderøya utenfor Ålesund. Der driver de et av verdens ledende innovasjonsselskap innen fiskeforedling. Selskapet tilbyr teknologi og fabrikkløsninger innen robotisering og automatisering til kunder i mer enn 30 land og leverer bærekraftige fiskehåndteringsløsninger tilpasset fartøy, landbaserte fabrikker og oppdrettsnæringen. 

– Dette er en teknologidrevet bedrift som det er veldig spennende å jobbe sammen med, mener Jahn Erik Kvalvåg, Account Manager hos Atea Ålesund. 

Han ble kjent med Optimar i 2019. Da var selskapet på jakt etter en ny leverandør av IT-tjenester som skulle bidra til å understøtte forretningsutviklingen deres. Aller helst skulle den nye leverandøren være lokal. 

– Sammen med Optimar gjorde vi en kartlegging. Vi migrerte etter hvert mesteparten av dataapplikasjonene til vårt datasenter og tok over driftsansvaret, forteller Kvalvåg.

Kan fokusere på egen kjernevirksomhet 

Møtet i 2019 ble starten på et langvarig samarbeid mellom Optimar og Atea. En svært god match, mener Mikael Nalbant, Vice President ICT & Digitalization i Optimar: 

– Vi har utvilsomt fått en partner vi er kompatible med. Atea skiller seg fra tidligere samarbeidspartnere med sin tunge lokale tilstedeværelse. Samarbeidet gir oss gevinster som blir større over tid. Det gir oss muligheter til å prioritere tiden på kjernevirksomheten vår, sier han. 

Og fortsetter:

– Atea gir oss god tilgang til etterspurt kompetanse, som det i utgangspunktet er vanskelig å få tak i. Det gjelder spesielt innen områder som sikkerhet og sårbarhet, og presenterer løsninger og teknologi som gjør at vi reduserer risiko, forteller Nalbant.  

tomennogFNsbærekraftsmålAtea har blant annet gjennomgått en modenhetsanalyse, bidratt inn mot Information Security Management System (ISMS) og fått på plass Security Management System (SOC+) og Incident Response Team (IRT) avtale.

Optimar ønsket å få på plass en skybasert klientløsning som ikke bare optimaliserte utrulling, men også sikkerhet og forvaltning av klientene. Dette er nå ivaretatt gjennom Atea Managed Endpoint, en tjeneste som dekker alle fasene i livssyklusen til en enhet, fra innkjøp, oppsett, applikasjonsforvaltning, oppdatering, resirkulering, sikkerhet og selvbetjening.

– Målsetningen er å optimalisere for sky på alle vesentlige forretningsapplikasjoner i løpet av 2024. Gjennom vår resirkuleringstjeneste, Goitloop, vil utrangert klientutstyr også bli gjenbrukt eller resirkulert, sier Kvalvåg. 

– Kommer oss i forkjøpet 

– Jeg opplever Atea som svært proaktive. De kommer oss ofte i forkjøpet med anbefalinger om hva vi kan og bør gjøre, sier Nalbant.  

”Vi er mer samarbeidspartnere enn kunder. Kontrakten er formell, og samarbeidsformen er uformell. Vi opplever at Atea vil vårt beste og hele tiden ser etter muligheter for at vi kan forbedre oss.”

— Mikael Nalbant i Optimar

Han setter også pris på at Atea er så tett på og «varme i trøya» at de kan foreta egne beslutninger på vegne av Optimar når tiden er knapp. 

– Etter en økt med padeltennis oppdaget jeg at jeg hadde flere tapte anrop fra André Brudevoll, seniorkonsulent i Atea. Det dreide seg om en patch til en kritisk sårbarhet. Da jeg ringte tilbake igjen, hadde han allerede installert, fikset og snakket med bruker. Alt gikk på skinner igjen, smiler Nalbant fornøyd.

Fornyet tillit og flere leveranser 

Det gode samarbeidet skal fortsette i flere år. I 2022 bestemte Optimar seg for å fornye tilliten til Atea. 

– Vi har nå inngått en fem års avtale. Vi skal befeste vår plass gjennom tidsriktige anbefalinger opp mot rammebetingelsene som stadig er i endring. Blant annet etablerer vi en servicedesk hvor vi tar den daglige driften og bistår de ansatte. Vi gjør også flere sikkerhetsgrep som er viktige, sier Kvalvåg i Atea Ålesund. 

– Det er en kjempefordel å ha en samarbeidspartner med lokal tilhørighet, og jeg gleder meg til å fortsette å jobbe med den dyktige og hyggelige Atea-gjengen. Det er alltid trivelig å ta turen innom Postvegen 17, avslutter Nalbant. 

Om Optimar

Optimar er en global leder for automatiserte fiskeforedlingssystemer for bruk om bord på fiskefartøy, på land og i akvakultur. Optimar har hovedkontor og produksjonsanlegg på Valderøya i Ålesund, men driver også andre anlegg i Norge, USA, Spania og Romania.

Om leveransen
  • Driftsansvar for datasenter og applikasjoner
  • Rådgiving og konsulentbistand innen hele tjenestestespekteret av IT-drift
  • Goitloop og Atea Managed Endpoint
  • Servicedesk, SOC+ og sikkerhetsløsninger