Til forsiden
Et prøveprosjekt i landets største turistattraksjon viser potensialet i å tenke nytt om informasjon.
Kristiansand Dyrepark
Digital signage
Kristiansand
Levere digital signage

Femti år etter at Dyreparken åpnet får turistperlen over en million årlige besøkende. Over et område på 600 mål like øst for Kristiansand kan både store og små glede seg over 140 forskjellige dyrearter, badeland, overnatting og en rekke spisesteder.

Niklas Roslund er driftssjef for spisestedene i Dyreparken, og forteller at de lenge har tenkt på hvordan de kunne forbedre informasjonen til de besøkende, og samtidig spare tid og penger.

– Siden vi har forskjellige menyer i ukedagene og helgene, så vel som i forskjellige sesonger, har det vært en utfordring at vi måtte skifte ut skiltene hele tiden. Det har også vært store kostnader knyttet til stadig produksjon av nye skilt. Vi har derfor lenge vurdert å prøve intelligente skilt, sier Roslund.

Innovativ løsninger

Intelligente skilt dukker opp stadig flere steder, men en statisk, «dum» skjerm er i seg selv ikke stort bedre enn et tradisjonelt skilt. Dyreparken benytter sine intelligente skilt på mer innovative måter, blant annet med informasjon tilpasset både sesong og klokkeslett.

I Badelandet brukes skiltene for å vise oppdatert temperatur på de mange forskjellige bassengene, og kan med et tastetrykk formidle relevant informasjon til de besøkende ved behov. Samtidig ser Roslund også på mulighetene for å koble sammen skilt med beacons som finnes rund om i parken.

– Det har vært til stor hjelp å enkelt kunne oppdatere skiltene med månedens tilbud, vise bilder som passer til forskjellige menyer, og fortelle gjestene hvordan de best kan forsyne seg. For eksempel har vi mange sitteplasser hvor folk kan spise mens de ser ned på løvene, som mange ikke vet om. Nå kan vi synliggjøre dette bedre, og vise veien man går for å komme dit. Dette har så langt fungert svært bra, og er definitivt noe vi vil fortsette med, forteller han.

”Vi har en veldig god dialog med Atea som leverer løsningen til oss”

Niklas Roslund, driftsjef i Kristiansand dyrepark

Miljøfyrtårn med lokalt fokus

Med færre besøkende enn i høysesongen på sommeren, har de bedre tid til å teste ut nye bruksområder og nye muligheter.

– I juli er det veldig mange som kommer hit, og da kan vi bruke disse skiltene for å fortelle enda flere om ting som vårt fokus på lokal mat. Korte videosnutter fra gårdene og de små leverandørene som maten vi serverer kommer fra gjør at vi får vist frem vår satsing. Samtidig er vi fortsatt i en tidlig fase hvor vi eksperimenterer en del, og det finnes veldig mange gode muligheter vi vil prøve ut. Neste år håper vi å få inn intelligente skilt på to nye spisesteder, basert på erfaringene vi har til nå.

For øyeblikket har Dyreparken om lag et dusin intelligente skilt, og erfaringene er at disse sparer både arbeidstid og penger. Med mindre materialforbruk tjener også miljøet på nyvinningen, som passer godt for en dyrepark som i tillegg er sertifisert miljøfyrtårn.

Intelligente skilt med enkel administrasjon

I dag styrer Roslund de intelligente skiltene i Dyreparken alene, med hjelp fra én person fra grafisk avdeling. Basert på erfaringene fra pilotprosjektet håper han det på sikt blir mulig å bytte ut de fleste skiltene i Dyreparken med intelligente utgaver. Bedre kommunikasjon med publikum, kombinert med nye muligheter for interaktivitet og reduserte kostnader, er noen av fordelene han umiddelbart kommer på.

– Akkurat nå har vi bare innendørs digital skilting, men jeg har også stor tro på å montere dem utendørs. For gjestene vil det bli mye lettere å finne frem, og kombinert med beacons som kan følge deg rundt i parken vil vi kanskje kunne tilby mer tilrettelagte opplevelser. Bedre og raskere informasjon tjener alle på, selv om det kanskje kan virke passende å ha en jungel av skilt i en dyrepark, humrer han.

Selve teknologien bak skiltene har utviklet seg kraftig den siste tiden, men grunnprinsippet er relativt enkelt. Løsningen i Dyreparken er levert av Atea, og henter informasjon fra en skyløsning som vises på de digitale flatene. Innholdet kan vises som tekst, bilder eller video.

– Vi har en veldig god dialog med Atea som leverer løsningen til oss, og har fått mye god hjelp fra dem. Det gjelder også på opplæring, så vi kan gjøre det aller meste av administrasjonen selv. Alt i alt er vi svært fornøyde, og vil definitivt fortsette dette samarbeidet videre.