Til hovedinnhald
Tilbake til Kundereferanser

Infoskjermer til brann og redningstjenesten: Når hvert sekund teller

På Larvik brannstasjon bruker de digitale infoskjermer fra Atea for å være best mulig forberedt til over 650 utrykninger i året.
Larvik brann og redning
Larvik

Infoskjermer med viktig informasjon om utrykninger og hendelser til brann og redningstjenesten

– Jeg sammenligner en bygningsbrann med hjertestans. Det står gjerne om sekunder og minutter, og det betyr at du må komme raskt på plass, sier Jan-Olav Vagle, brannsjef på brannstasjonen i Larvik.

Larvik brannstasjon ligger i snitt på 659 utrykninger i året av smått og stort. For å skaffe seg raskere oversikt over utrykningene, har stasjonen investert i tre infoskjermer gjennom Atea som er koblet opp mot transfire og 110-sentralen.

Gir verdifull informasjon

– Jeg hadde en hendelse i sommer hvor jeg hadde vakt og vi fikk brann i bygning. Jeg stod noen sekunder og tittet på kartutsnittet. Jeg så det var en risiko for at dette kunne spre seg til nabobygget. Infoskjermen hjalp meg veldig godt i forhold til den hendelsen. Da var jeg mye tidligere på, og kunne begynne å varsle mannskapet om at vi må tenke på spredningsfare, forteller brannsjefen.

På skjermen får brannmannskapene informasjon fra 110-sentralen, stasjonsinfo, været, nyheter, Twitter, brannfare, skredfare og hendelsesmeldinger.

Slik kan skjermen se ut når den gir informasjon om skogbrannfare.

Vindretningen og vindhastigheten er nøkkelinformasjon for mannskapene før de skal ut på krevende oppdrag der risikoen er høy.

– Skal man ut på et farlig godsoppdrag, eventuelt en tankbil som har veltet med stoffer, så er det viktig å vite vindretningen og vindhastigheten. Det kan være at på objektet vi skal på er det lagret en del farlige stoffer hvis det er en brann, sier Vagle.

 To brannbiler på brannstasjonen til Larvik
Brannbilene på brannstasjonen i Larvik deltar i 659 utrykninger i løpet av året. 

For brannmannskapene er det da viktig at de får den opplysningen så tidlig som mulig. I tillegg ligger det stasjonsinfo på skjermene.

– Det kan være Twitter-meldinger som forteller litt om hva nabobrannvesenet er ute på. Det gjør jo også at mannskapene kan forberede seg bedre hvis de ser at andre er på en litt større hendelse som vi kanskje kan bli involvert i etter hvert, sier Vagle. 

Om leveransen
  • Programvare på Scala MediaPlayer og sentral publiseringsløsning 
  • Maskinvare: Scala MediaPlayer 
  • 55" profesjonelle skjermer laget for drift 24/7 
  • Drift og vedlikehold av sentralløsning 
  • Oppgradering av programvare på lokal Scala MediaPlayer og på sentral løsning 
  • Support og overvåkning 
  • Fjernsupport, fjernstyring og remote feilretting 
  • Konfigurasjon av Scala MediaPlayer 
  • Scala TransFire-kobling
Larvik brann og redning
  • Innsatsstyrke i forbindelse med brannsituasjoner  
  • Bistår i akutte ulykkessituasjoner  
  • Utfører forskriftsmessig feiing og tilsyn  
  • Bistand i brann- og andre ulykkessituasjoner i nære sjøområder  
  • Beredskap mot akutt forurensning  
Tilbake til Kundereferanser
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer