Utfordringen i kommunesammenslåingen bestod blant annet i tidsfaktoren, som definitivt var en viktig rammebetingelse i prosjektet. Derfor var det veldig viktig at løsningen ble ferdigstilt tidlig, slik at Sandefjord kommune fikk anledning til å gjennomføre nødvendige tilpasninger før kommunesammenslåingen ble reell. For å få til dette var kommunen helt avhengig av bistand fra eksterne aktører.
Atea fikk en sentral rolle for å designe og bygge en robust og fleksibel IT-infrastruktur for den nye kommunen, og leverte kompetanse innenfor rådgivning, Active Directory, Citrix, Exchange, Identity Management og lisensrådgivning. Leveransen ble basert på Ateas rammeverk, og med et godt planlagt prosjekt og god styring fra prosjektleder ble løsningen ferdigstilt innen fristen.
– Uansett hvor godt man planlegger, vil det oppstå uforutsette situasjoner som må løses for å komme videre. Her er vi imponert over Ateas evne til å løse utfordringer på strak arm, forteller IKT-konsulent Yngve Bugge Larsen i Sandefjord kommune, som har vært en sentral ressurs i hele prosjektet.
Løsningene som ble valgt ble i utgangspunktet definert i ulike anbudsrunder hvor kravene fra kommunen var definert. Likevel ble flere av leveransene tilpasset underveis i prosjektet, basert på rådgivning fra Atea. I prosjektmøtene fremkom også nye behov fra Sandefjord Kommune som økte prosjektets kompleksitet og omfang.
– Vi er spesielt fornøyd med prosjektledelsen og det gode samarbeidsklimaet gjennom hele prosessen. Atea fremstår her som en meget kompetent partner i en krevende prosess – og Sandefjord kommune kan trygt anbefale Atea som partner for andre kommuner i samme situasjon som oss, avslutter Bugge Larsen.