Laddar meny
Norsk Oljemuseum

Det digitale museet

Overgangen fra lampebasert projektor-teknologi med laserbaserte projektorer sparer museet flere hundre tusen i året i vedlikeholdsutgifter, sier teknisk sjef, Johan Ørke. I mai 2017 åpnet Norsk Oljemuseum utstillingen «Dype Hemmeligheter», som trakk over 70 000 besøkende.

Terje Mathisen
Markedssjef i Region Rogaland og Agder

I 1958 konkluderte Norges Geologiske Undersøkelser (NGU) entydig at nasjonen kunne se bort fra at det fantes olje på kontinentalsokkelen langs den norske kyst. Drøye 10 år senere meddeler riggsjef Ed Seabourn på leteriggen «Ocean Viking» til sine overordnede i Phillips: – I can cover The North Sea from here to the North Pole with oil.

Ekofiskfunnet og det norske oljeeventyret var et faktum – resten en svært god historie, sett med norske øyne. I Stavanger har den vært formidlet og forvaltet av Norsk Oljemuseum siden 1999.@I 2017 har Oljemuseet blitt et av Norges mest moderne museer. Besøkende får oppleve hvordan olje og gass ble til for millioner av år siden, hvordan petroleum blir funnet og produsert, og hva disse ressursene brukes til i dag. Virkemidlene for å formidle disse historiene har i de senere år blitt mer og mer digitale. – Det er viktig for oss å formidle historiene på en optimal måte, forteller Anja Fremo, utstillingsleder i Oljemuseet, og viser til at både modeller, film og interaktive utstillinger blir benyttet for å skape en unik publikumsopplevelse, som har gitt museet en plass som nummer 4 av 98 på TripAdvisors liste over «Things to do» mens du er på besøk i Stavanger.

Utstillingen «Dype Hemmeligheter» tar publikum med på en reise 200 millioner år tilbake i tid. Historien blir digitalt formidlet via to videovegger på hele 3x6 kvadratmeter med bakprojeksjon og 13 kanals lydløsning. I tillegg til den nye utstillingen har museet to kinoer utstyrt med laserprojektorer.

– De senere år har vi i stor grad skiftet ut lampebasert projektor-teknologi med laserbaserte projektorer. Dette sparer oss for flere hundre tusen i året i vedlikeholdsutgifter, forteller teknisk sjef, Johan Ørke, og legger til at teknologi får en stadig viktigere plass i museumsdriften:

– For oss er det viktig å ha en sparringspartner som kan rådgi oss om mulighetsbildet som ligger i audiovisuelle løsninger. Atea fyller denne rollen.

Teknisk leveranse:

Fordelt på ca 12 installasjoner er det installert:

  • Sentralt styresystem for alle lyd, lys og bilde-enheter med tilkobling remote for oppdateringer og vedlikehold
  • 176 styrte strømkurser
  • 22 projektorer
  • Over 30 storformats-display
  • 7 mediaservere med avansert bildebehandling
Norsk Oljemuseum
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer