2019-05-13

– Hva gjør teknologien med oss som et kollektiv?

Vi må tenke på hvordan vi kan drive utviklingen framover på en etisk og empatisk måte som sikrer mangfold, trygghet og demokrati, sier nettansvarlig for Atea.no, Målfrid Hansen. Hun mener teknologibransjen trenger flere sosiologer og sosialantropologer.

Tine Venås Journalist
Målfrid Hansen
Bilde: Daniel Jacobsen

Utdanning og yrkesbakgrunn:

Jeg er utdannet fotograf fra Forsvaret, har grunnfag i pedagogikk og sosialantropologi, og er sertifisert i Prince2 og Scrum. Jeg var produksjonsansvarlig i sol.no og Aller, før jeg ble nettansvarlig i Forbrukerrådet. Nå er jeg nettansvarlig for Atea.no.

Beskriv jobben din:

Det som gjør jobben som nettansvarlig så spennende, er at man får jobbe med flere forskjellige fagfelt. Nøkkelen til å lykkes ligger i å få teknologi, design og innhold til å spille sammen. Alt er med på å definere hvordan vi kommuniserer, og hvordan vi blir oppfattet. For å kunne tilby sikre og brukervennlige løsninger, må vi forstå målgruppen og tilpasse oss deretter. Som nettansvarlig er det også fint å vite litt om alt, men også å kjenne sine begrensninger. Det hjelper å være strukturert og nysgjerrig, lyttende og spørrende, men også å vite hvilke ressurser man må trekke på når. Det er også viktig å tørre prioritere: Alt kan ikke være like viktig. Selv om det kan smerte å si at noe må vente, er ingen tjent med en halvveis leveranse.

”Jeg håper også flere vil se på hva teknologien gjør med menneskene i samfunnet som helhet.”

Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å få og trives i denne jobben?

Det er en helt klart en fordel å trives med både nyutvikling og videreutvikling. De mest besøkte sidene på et nettsted er gjerne de som har eksistert lengst, og ofte blir de litt stemoderlig behandlet. Internt er det ofte mest begeistring rundt det som skal komme, og ikke det som allerede eksisterer. Derfor er det viktig å også ha litt kjærlighet til det innholdet og de løsningene som allerede eksisterer. Det er jo det kundene og brukerne møter når de er på sidene våre, og det er det som ofte blir deres første inntrykk oss som bedrift.

Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?

Jeg ser en del tutorials på YouTube og TedTalks, og så elsker jeg podkasts. Jeg hører selvsagt på Atea sin: Teknologi. Av og for mennesker, i tillegg til This Week in Tech. Ellers er det mange gode gratis frokostseminarer i Oslo jeg prøver å få med meg noen av.

I stedet for kurs har jeg god erfaring med å oppsøke utviklere, designere, kommunikatører og spørre om de kan lære meg en ny løsning, verktøy eller hva de tenker er de hotteste trendene innenfor et område. Da kan man ofte relatere det nærmere til det man faktisk jobber med, enn et mer generelt kurs. Ellers prøver jeg å få til å være med på et stort arrangement som SXSW eller WebSummit i løpet av et år for å bli inspirert, snakke med, lære av og høre på hva de dyktigste i bransjen predikerer.

”Vi må tenke på hvordan vi kan drive utviklingen framover på en etisk og empatisk måte.”

Dersom du var fersk student i dag, hvilke fag/studier ville du valgt?

Jeg tror vi trenger flere sosiologer og sosialantropologer i tech-bransjen. Det skjer allerede mye på adferdspsykologi, altså hva teknologien gjør med oss som enkeltindivider. Store techselskaper ansetter psykologer for å finne ut av hva som får oss til å velge, og agere som vi gjør på nett, men jeg håper også flere vil se på hva teknologien gjør med menneskene i samfunnet som helhet. Hva gjør det med oss som et kollektiv? Der tror jeg sosiologer og sosialantropologer kan bidra. Vi må tenke på hvordan vi kan drive utviklingen framover på en etisk og empatisk måte som sikrer mangfold, trygghet og demokrati, slik at framtidsdystopien som blant annet framstilles i Black Mirror ikke får fotfeste.

Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Jeg tror at inntoget av GDPR har vært en øyeåpner for mange, og vil prege nettutviklingen framover. Man er for eksempel mer kritisk til å implementere tredjepartsløsninger nå enn tidligere. Det handler mye om å få kontroll på dataen, for å sikre, men også for å kunne analysere for å videreutvikle og forbedre tjenestetilbudet. Derfor tror jeg det blir enda mer skreddersøm framover. 

Jeg tror også det kommer til å skje mye innen kommunikasjon og historiefortelling. Man har så mange muligheter til å smelte sammen video, bilde, tekst, lyd, grafikk og interaksjon med brukeren, så her tror jeg vi bare så vidt har sett begynnelsen med innhold, som for eksempel i saken til VG om Tinder-svindleren. Har man i tillegg en god plan, og tør å tenke nytt rundt distribusjon.