Laddar meny
Bilde: Atea AS

Ser lyset med Lync og Exchange

Reportasje 2016-02-02
Bjørn Åge Hansen startet kurskarrieren med nerver i høyspenn, men har i dag en snittevaluering som kursholder hos Microsoft på 8.8 av 9.
Hilde Kristoffersen
Forretningsskribent og foredragsholder

Han er fascinert av hvilke muligheter teknologi gir, og er overbevist om at de fleste norske virksomheter er i skya om femårs tid.

Bjørn Åge er seniorkonsulent i Ateas avdeling i Fredrikstad, og jobber med Microsoftproduktene Lync og Exchange. En mann som ikke liker å stikke seg fram, men vi får til slutt noen ord med ham, i bilen på vei til jobb.  

Hvorfor ble nettopp Microsoftproduktene Lync og Exchange dine områder?
- Jeg må være ærlig å si at det skyldes tilfeldigheter, spesielt Lync-delen. Den så dagens lys hos en tidligere arbeidsgiver som insisterte på at jeg skulle hive seg rundt og lære Lync, for at virksomheten skulle «overleve». Jeg jobbet med Exchange, og Lync havnet i samme produktgruppe. Ledelsen så dermed Lync og Exchange som det samme, hvilket ikke stemmer, men de ga meg derfor kun to ukers frist for å sette seg inn i tematikken. Heldigvis var jeg vant til å holde kurs, så det gikk greit.

Ja, du har lang fartstid som kursinstruktør, hvordan begynte du med det?
- Det var faktisk også helt tilfeldig. Jeg kom inn i dette via en lærlingplass. Min andre dag som lærling var en av de faste lærerne syk, og jeg måtte steppe inn. Jeg var den eneste tilgjengelige som kunne noe om temaet. På den tiden hadde jeg sosial angst, og nervebarometeret fløy til himmels, men jeg hoppet i det. Jeg kan ikke annet enn å si at det var vanvittig ubehagelig. Jeg sto fram og sa det som det var, at jeg var skrekkelig nervøs og svettet som en sil ved å stå foran forsamlingen. Det sitter spikret i hukommelsen; jeg underviste i Office for kunst- og håndverkselever. På forunderlig vis begynte jeg å like meg der, foran forsamlingen, og dette ble starten på en lang karriere som kursholder. Jeg ble værende i ett år, begynte å ha egne klasser og gikk deretter til Glasspaper og ble kursholder innenfor Microsoft-produkter. Derfor har jeg en hel rekke sertifiseringer på dette området, Microsoft er svært strenge på slikt. De er også opptatt av å evaluere kursholderne sine. Man blir evaluert på alt man gjør. Jeg hadde snittevaluering, gjennom alle kursene, på 8.8 på en skala til 9.  Dette er bokstavelig talt helt i verdensklasse, og noe jeg synes jeg kan være stolt av.

Tilbakeholden klovn

Hvordan kan en i utgangspunktet litt tilbakeholden person, du var blant annet litt reservert da vi ville skrive om deg, få så fantastiske tilbakemeldinger som kursholder?
- Det handler om å våge å være klovn. Som kursholder er jeg filterløs. Jeg befinner meg i et temmelig mannsdominert yrke, og har funnet ut at jo mer jeg balanserer mot å være litt på kanten, jo mer får jeg folk med meg. 

"Man blir evaluert på alt man gjør via Microsoft. Jeg hadde snittevaluering, gjennom alle kursene jeg holdt, på 8.8 på en skala fra 1 til 9."

Hva tar du med deg inn i rollen som konsulent fra din erfaring som instruktør?
- Begge deler handler om å være i kontakt med, og ikke minst kommunisere med mennesker. Og begge deler kan handle mye om kompetanseoverføring. Hvis for eksempel kunden skal ha en implementasjon de selv skal drifte etterpå, er de svært opptatt av å følge med underveis i implementasjonen, og forstå hva, hvordan og hvorfor. Jeg har ofte hatt kunden «på fanget» for at de skal lære. 

- Personlig er det mer ubehagelig å stå fram, da er jeg bare meg, mens i rollen min er jeg mer en representant for faget. Det gir stor trygghet, for faglig står jeg veldig støtt.

Han har blitt så glad i å formidle fag at han fortsatt er instruktør ved siden av rollen som konsulent i Atea. Full stilling som konsulent er ikke nok, i tillegg er Bjørn Åge 50 % fagansvarlig på en IT-skole i Oslo og underviser der på kveldstid.

Du har vært halvannet år i Atea, hvordan kom du hit?
- Jeg ble headhuntet, med spørsmål om jeg ville jobbe nærmere hjemstedet. Jeg hadde pendlet i åtte år til og fra Oslo. Jeg fikk frigjort fire timer reisetid hver dag, og det var selvsagt en medvirkende årsak til at jeg byttet. I tillegg var jeg veldig åpen for nye utfordringer. Det høres kanskje litt nerdete ut, men jeg er utrolig glad i å feilsøke og slike ting. På den måten kan jeg være litt detektiv i hverdagen. Lete etter mulige årsaker, resonnere meg fram og snevre inn gjennom elimineringsmetoden. Det er en artig jobb i seg selv, og når jeg i tillegg vet at jeg hjelper kunden med å løse et problem er det ekstra givende. Så må jeg innrømme at det er slik at jo mindre «Google vet» om problemet, jo morsommere er det.

Detektivvirksomhet høres spennende ut, hvordan er en typisk dag for en slik detektiv i Fredrikstadområdet?
- En typisk arbeidsdag består av mye prosjekter og implementering. Det er alt fra den lille kunden som sliter med PC-en sin, til å planlegge større implementeringer for store virksomheter. Jeg er så heldig at jeg har stor blanding av kunder. Det passer meg utmerket for jeg liker variasjon. 

Hva er ditt inntrykk av utviklingen innenfor kommunikasjon?
- Det virker som flere får opp øynene for fordeler med Lync/Skype for Business osv. Jeg tror det er et form for et generasjonsskille. De eldre er mer vant til å fly, vi som er yngre velger mer miljøvennlige alternativer, som også er mer effektivt og lønnsomt for virksomheten. Gjennom videomøter får virksomhetene utrettet mer for færre kostnader.

Fascinerende fleksibilitet

Hvis du skal se i krystallkulen innenfor ditt fag?
- Jeg er overbevist om at i løpet av en femårs tid er de fleste virksomheter i Norge i skya. Det er trender på dette området også. I perioder er noe mer «in» enn andre ting, men felles for alle er at de ønsker å spare penger. Og selvsagt at det skal være effektivt.

- Vi som har ansvar for IT ute hos kunder er slags glorifisert vaktmester, som skal sørge for at alt virker.  Vi skal få IT-systemene tilbake til normaltilstand så fort som mulig, slik at virksomheten kan opprettholde arbeidet. Ingen andre enn IT-folk er opptatt av IT, men vi liker å tror det. Men tro meg, det er ingen suksess å sitte på fester å snakke om serverinfrastruktur!

Hva er morsomst med den jobben du har nå?
- Det må være at jeg ofte får være med fra a til å. Jeg selger inn et produkt og implementerer det, er med i hele prosessen fra planlegging til levering. Og til slutt er det tilfredsstillende og se at alt fungerer, at kunden blir fornøyd og får en bedre hverdag inkludert besparelser.

- Jeg må si at jeg er fascinert av teknologien. Jeg har for eksempel hatt møter med folk som sitter på et Norwegianfly på vei til ferie, og jeg har hatt undervisning for deltakere som har befunnet seg i Thailand. Personlig hadde jeg ikke klart to jobber uten at den ene hadde vært via Skype på kveldstid. For tiden setter jeg ekstra stor pris på dette. Jeg er relativt nybakt pappa til en jente på 7 måneder, og i tillegg er jeg husbygger på privaten. Huset har jeg tegnet og prosjektert selv, jeg er opprinnelig utdannet teknisk tegner, og det var deilig å komme litt tilbake til røttene gjennom dette prosjektet.

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer