Gir innsikt til kraftbransjen

Pressemelding 2018-01-23
– Å gjøre data om til forretningsmessig innsikt er det nye gullet, sier Ateas adm. dir. Michael Jacobs. Nå bistår IT-giganten energiledelsesselskapet Kinect Energy med å skape innsikt i nye markeder globalt.

Atea bruker Business Intelligence (BI) og analytics-teknikker, som lar bedriften ta bedre beslutninger basert på data fra ulike kilder, når Kinect Energy inntar det globale markedet.

• Kundeportaler og API-er er blitt det nye grensesnittet mellom leverandører og kunder, Intelligente innsiktsløsninger gir kunder løpende oversikt over energikostnader, risiko, forbruk og CO2-avtrykk. Når data blir omgjort til kunnskap, kan kunden ta mer nøyaktige beslutninger tidlig i prosessen. Dette lar virksomheter spare tid og kostnader samtidig som de fokuserer på sin kjernevirksomhet.

I tiden fremover vil de som klarer å utnytte data, være i forkant av utviklingen, mener Jacobs:

• Å gjøre data om til forretningsmessig innsikt er det nye gullet. Kunstig intelligens med kraftige analyseverktøy gir fordeler i alle bransjer, men er særlig nyttig for de som i dag er utsatt for kraftige omveltninger og disrupsjon, fortsetter han.

Atea bistår energiledelsesselskapet Kinect Energy med å skape avanserte innsiktsløsninger i kundeportalen Kinect Online ved blant annet å automatisk hente inn priser og posisjoner fra kraftbørsene, slik at kundene får oversikt, kontroll og forutsigbare strømkostnader.

• Løsningen hjelper oss å skalere forretningsvirksomheten vår globalt på en lønnsom måte. Ateas kompetanse har vært helt avgjørende for oss når vi nå har tatt steget fra Europa, til Nord- og Sør-Amerika. Allerede nå er løsningen rullet ut i 45 land og de vil også være en verdifull partner når vi fremover retter blikket mot Asia, avslutter Sivertsen.

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, mobil (+47) 908 28 216

Atle Sivertsen, VP Customer Facing Technology, Kinect Energy, mobil (+47) 900 56 305