Ledende IBM-partnere inngår partnerskap

Pressemelding 2017-02-27
Atea Norge AS og Skye Solutions AS inngår partnerskap for å hjelpe kunder med digitalisering. Begge er sterke IBM-partnere, og nå vil de jobbe sammen for å sikre at kundene får bistand med implementering av den nyeste IBM-teknologien.

– Partnerskapet med Skye Solutions gjør at vi nå i fellesskap kan tilby de mest innovative og ledende løsninger fra IBM til markedet, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea.

– Sammen står vi sterkere, hastigheten markedet beveger seg i krever at man skaper nye allianser for å sikre at kundene får tilgang til den beste kompetansen, fortsetter Jacobs.

De to selskapene har begge lenge jobbet med IBM som partner hver for seg. Nå går de sammen ut mot felles kunder.

– Det handler om å øke produktiviteten og innføre kostnadseffektive løsninger som muliggjør smart vedlikehold, planlegging, analyse, mobilitet og bedre utnyttelse av tingenes internett, sier Ken Roar Riis, daglig leder i Skye Solutions AS.

IBM Norge er svært fornøyd med at Skye Solutions og Atea skal samarbeide tett. Arne Norheim, administrerende direktør i IBM Norge, fremhever at Skye Solutions er et av de ledende selskapene i Norge som bygger løsninger basert på Watson-teknologi.

– Når ledende aktører med lang erfaring finner sammen er det duket for nye innovative løsninger som kommer kundene til gode, sier Norheim.

– Sammen med Ateas brede kompetanse på IT-infrastruktur vil dette bli en solid kombo i markedet, Vi ønsker dem lykke til med partnerskapet, og gleder oss til å støtte oppunder dette samarbeidet om bruk av Watson-teknologi, avslutter han.'

Utnytter verdifull informasjon

Norges Råfisklag en av de første kundene som opplever fordelene av partnerskapet når driften nå skal ytterligere digitaliseres. Råfisklaget er fiskernes og rederienes egen salgsorganisasjon for sjømat.

– I 2016 omsatte vi sjømat til en verdi av 11,5 milliarder kroner. Med 60 årsverk er vi helt avhengige av ytelse, stabilitet og sikkerhet på systemene. Den store transaksjonsmengden har gjort at vi har satt ut IT-infrastrukturen vår til profesjonell drift hos Atea for mange år siden sier Gunnar Grødahl, IT-sjef i Råfisklaget.

Samarbeidet er to-delt: Atea vil flytte infrastruktur og drift fra private til public cloud slik at Råfisklaget selv i enda større grad kan fokusere på tjenesteutviklingen med eget mannskap. Skye Solutions vil med bruk av kognitiv teknologi fra IBM Watsons analysere store mengder data fra Råfisklaget for å bedre beslutningsgrunnlaget i organisasjonen. Gjennom Ateas lokalarrangement Community i Tromsø i 2016 ble Råfisklaget kjent med IBM Watson Analytics. Grødahl sier det er mye kunnskap skjult i informasjonen de besitter, og legger til at det også er mye informasjon de til nå ikke har kunnet analysere.

– Analyseverktøyet ser etter trender og avvik fra normalen. Vi kan se om regler blir håndhevet og om en type fartøy får høyere pris på fisken fordi det leverer fisk av høyere kvalitet. Vi er fortsatt i en tidlig fase når det gjelder bruk av verktøyet, men møtene og testene har allerede gitt resultater.

Et komplett IT-økosystem

Avtalen med Atea passer godt inn i vekststrategien til Skye Solutions AS, sier Riis.

– Denne avtalen sikrer alle våre kunder et komplett økosystem som tar hånd om deres IT-strategi fra A-Å på en fremtidsrettet måte.

Partnerskapet vil i første omgang gjelde det norske markedet, men partene vil også vurdere mulighetene i andre land der selskapene er representert.

Michael Jacobs, adm. dir. Atea Norge, michael.jacobs@atea.no,

tlf.: 908 28 216

Ken Roar Riis, daglig leder Skye, ken@skye.no,

tlf.: +47 900 47 300