Tilbake til Podkast

#14 Skal du lykkes med digitalisering, må den være datadrevet

Ukens gjester:

Sigbjørn Høgne - Daglig leder i Sherpa by Atea

Steinar Holmedahl - Rådgiver i Sherpa by Atea

 

 

Hva er big data? Hvorfor er det et så aktuelt tema og hvordan brukes dette i praksis? Sigbjørn Høgne og Steinar Holmedahl fra analyseselskapet Sherpa by Atea gir deg svarene i denne ukens podkastepisode sammen med moderator Christian Brosstad.

På Bananpiren, i det fremvoksende frihavnsområdet i Gøteborg sentrum, finner vi supertrioen som er klare for å dykke ned i big data i denne podkastepisoden.

Kort forklart har big data, eller stordata på norsk, ingen verdi om du ikke klarer å organisere det slik at de som skal ha det, faktisk får tak i det - og kan bruke det.

– Etter en periode med lavere oljepris, merker vi at det har blitt mer aktuelt å analysere sine egne og andres data for å kunne ta bedre beslutninger, innleder Høgne:

– Norske virksomheter har en kjempefordel: de har norske brukere. Vi er blant de beste i verden til å ta i bruk mobilteknologi. Selv prøver jeg å være datadrevet under treningsøktene. Jeg fikk eksempelvis nettopp beskjed av Garmin-klokken min om at oksygenopptaket har gått ned fra 60 til 51. Da kan jeg gå inn i appen og se hva slags trening som gjør at oksygenopptaket går opp. Det gjør at jeg får en datadrevet tilnærming til trening som gjør at jeg kan ta bedre beslutninger.

Steinar skyter raskt inn:

– Dette er kanskje et litt tullete eksempel, men det er også interessant fordi kravene vi stiller til egen bruk av data begynner vi også å stille tilbake til virksomhetene våre. Når vi får kontinuerlig tilbakemeldinger fra treningsappen Strava begynner vi å stille de samme kravene til sjefen.

Vil du lære mer om dataanalyse og innsikt?

 

Tilbake til Podkast
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer