2020-03-13

Informasjon om Ateas håndtering av koronasituasjonen COVID-19

Situasjonen rundt koronaviruset COVID-19 er krevende for det norske samfunnet og virksomhetene. Vi i Atea har fokus på våre ansatte og kunders liv og helse, og jobber for å opprettholde drift og leveranser til våre kunder. Dere skal være trygge på at vi som selskap håndterer situasjonen på en god måte og følger opp tett.

Christian Brosstad Kommunikasjonsdirektør

Vi følger myndighetenes råd og anbefalinger, og har allerede iverksatt en rekke tiltak.

Oppdatert 31. mars 2020.

 

Om leveringssituasjonen

Viktigheten av å bygge Norge med IT har aldri vært større. I denne ekstraordinære situasjonen vil vi alle i Atea gjøre vårt for å utgjøre en størst mulig forskjell for våre kunder og for samfunnet. Vi vil gjerne gå i dialog våre kunder på hva vi kan gjøre for å bistå i denne situasjonen, og ikke nøl med på å ta kontakt dersom dere har spørsmål. Vi står sammen i dette! Dette vet vi nå:

  • Leveringssituasjon er for tiden god, og vareflyten fungerer godt. 
  • Vi anbefaler å bestille varer som allerede er på lager, da det er lengre leveringstid enn normalt på de fleste øvrige varer. Mange IT-produkter produseres i Kina, og produksjonen der er på tilnærmet normalt nivå. Store ordrereserver gjør imidlertid at leveringstiden kan være lengre enn normalt.
  • På tross av de restriksjoner myndighetene i forskjellige land har lagt på persontrafikk over grensene, er transporttiden for IT-produkter ikke vesentlig lengre enn normalt. Lokalt i Norge skjer leveranser uten store forsinkelser. Det er viktig at ordrer inneholder riktig navn og telefonnummer til varemottaker.
  • Etterspørselen etter klienter har steget kraftig, så det kan være lagrene går tomme for noen modeller i perioder. Bestill andre modeller.
  • Svekkelse av den norske kronen de siste ukene gjør at prisen på de fleste varer har steget - og kan gå ytterligere opp fremover.

     

Har du spørsmål, ta kontakt!

Atea er Nordens største IT-selskap og har det største nettverket av produsenter og distributører, som leverer markedets beste tilgjengelighet av teknologi. Men vær oppmerksom på at noen produkter kan ha lenger leveringstid enn normalt. Det kan derfor være lurt å legge inn en bestilling så snart du kan.

Ta kontakt med oss om vi kan hjelpe til med noe.

 

Våre tiltak

  • Innført ekstra hygienetiltak på alle våre kontorer.
  • Alle ansatte som har kommet tilbake fra reiser utenfor Norden, skal holde seg hjemme i 14 dager – uavhengig av om de har symptomer eller ikke.
  • Alle ansatte skal jobbe på hjemmekontor dersom deres rolle tillater det.
  • For å unngå å smitte andre: Ingen syke skal være på jobb.
  • Konsulenter som sitter hos kunde skal følge pålegg fra kunde.
  • Vi har avlyst alle kundearrangementer de neste par månedene.
  • Det skal ikke foretas tjenestereiser verken i Norge eller utlandet.
  • Vi har kriseplaner for driftssiden ved større utbrudd.
  • Vi har økt vår egen bruk av videomøter og digital samhandling internt og eksternt med kunder. Interne samlinger skal foregå digitalt. 
  • Vi har etablert en egen «task-force-gruppe» som møtes ofte for å følge situasjonen og vurderer ytterligere tiltak ved behov.
  • Vi har allerede på plass gode løsninger for digitale møter og samhandling fra hjemmekontor, og er trent i denne måten å jobbe på. 
  • Atea har et stort kvalitetssikret IT-sikkerhetsmiljø som inngår i hendelseshåndteringsordningen til Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). I denne krisesituasjonen så melder myndighetene om økt risiko for svindelforsøk. Vårt spesialteam er trent for å håndtere dette, og er tilgjengelig 24/7 på telefon 03060 for virksomheter som opplever IT-kriminalitet.

 

Vi følger situasjonen tett og gjør fortløpende vurderinger på om det er behov for å iverksette ytterligere tiltak. Se også myndighetenes råd og anbefalinger.