31-01-2024

Atea klatrer oppover listene i ny konsulentundersøkelse

Tall fra Konsulentguidens «IT Trender 2024» viser at Atea nå har blitt det mest kjente selskapet i det norske markedet for konsulenttjenester.

Konsulenter i Atea

Atea oppnår en score på 73%, noe som er over 6-prosentpoeng foran nummer to på listen. Samtidig gjør Atea et byks på listen over «opplevd kundeverdi». – Som Norges største IT-selskap, er vi svært fornøyd med at mange kunder opplever stor verdi med å samle flere tjenester hos en leverandør, sier Hans Sigvart Hansen, leder for konsulentene i Atea Norge.

Tilgang på verdensledende teknologi

- Til tross for mer usikre økonomiske tider, så ser vi at mange av våre kunder fortsetter investeringene i digitale løsninger, sier Hansen. – Stadig flere kunder ser fordelene med å ha en solid IT-samarbeidspartner i ryggen med tilgang på verdensledende teknologi og relevant kompetanse.

I usikre tider søker vi det trygge

Samme rapport fra Konsulentguiden viser at flere virksomheter for 2024 enten kutter i budsjettet for konsulenttjenester (18%) eller skal beholde budsjettene sine uendret (35%). Nærmere 15% planlegger en økning i bruk av konsulenter i sin virksomhet.

- Det er rufsete tider, men vi merker ikke dette på samme måte som rene konsulentselskaper, sier Hansen. - Vi har et solid rigg, relevant og etterspurt kompetanse, og har en unik bredde i tjenester som dekker kundenes behov.

Hvilke områder er det ekstra fart på nå?

Det er særlig fire områder hvor vi ser at virksomhetene satser ekstra, og hvor vi får mulighet til å bidra med vår kompetanse og tjenester. Kunstig intelligens er kanskje det teknologiområdet hvor det er mest bevegelse om dagen. Generativ AI er på speed etter at ChatGPt ble lansert for over et år siden. – Her gjør vi mange spennende prosjekter som både skal bidra til økt effektivitet og produktivitet, samt bidra til bedre løsninger for virksomhetenes kunder.

I tillegg er det selvsagt mange initiativ innenfor IT-sikkerhet, dataanalyse og skytjenester. – Dette er områder hvor kundene etterspør kompetanse, erfaring og kapasitet, sier Hansen. - Vi kjenner på dette trykket, og derfor er vi en av få som fortsatt er aktivt ute og rekrutterer nye kolleger.

2024 blir et spennende år.

Hans Sigvart
Hans Sigvart Hansen
Send e-post til