23-01-2024

AI, journalistikk og mediebransjen

Kunstig intelligens (AI) kommer med både utfordringer og muligheter for mediebransjen. Vi tar en prat med Sven Størmer Thaulow, Schibsted, og Geir Engen fra Mediebedriftenes Landsforening.

video

Kunstig intelligens (AI) kommer med både utfordringer og muligheter for mediebransjen. Utbredelsen av generativ AI, spesielt ChatGPT, har skjedd med stor hastighet, og teknologien har allerede blitt mainstream. Teknologigigantene fortsetter å dominere dette feltet, men hva med de redaktørstyrte mediene?

Eksempler på bruk av AI i mediebransjen
Vi har samlet caser og eksempler på bruk av AI i journalistikken
  • Svenska Dagbladet har utviklet prosjektet «AI lyssnar på poddar», et redaksjonelt prosjekt som har analysert Sveriges største podkaster ved hjelp av AI.
  • Svenska Dagbladet bruker AI som en «deltaker» i redaksjonelle møter.
  • VGs Jojo: Brukes for å transkribere tekst fra lydopptak. Løsningen er basert på Whisper-teknologi.
  • Schibsted og VG bruker AI-løsninger og prompts for å produsere kortversjoner og faktabokser basert på originalartikkelen.
  • Ekstra Bladet har utviklet flere journalistiske verktøy som lager AI-generert innhold. Brukes f.eks. for å produsere lokale nyheter og selskapsresultater. De gjør også en del på automatisering av sammendrag, kunstig stemmer og generering av illustrasjoner.
  • Aftenposten: Bruker syntetisk (kunstig) tale som gjør at brukerne kan lytte til artiklene. Stemmene er hentet fra deres podkastmiljø.
  • NRK: Bruker en kunstig stemme for å lese oversettelser fra et fremmed språk til norsk. Du har sikkert hørt det på NRK Radio.
  • AI-genererte illustrasjoner: Både NRK og Nettavisen bruker AI for å lage illustrasjoner.
  • Nasjonalbiblioteket, som ikke er et mediehus, har videreutviklet OpenAIs tale-til-tekst-modell Whisper. Den har fått navnet NB-Whisper. AI-løsningen er gratis, og vil helt sikkert brukes av mediene når den lanseres i midten av februar.

Hva får du høre om?

I denne episoden diskuterer vi kunstig intelligens, etikk, syntetisk media, «fake news», ulike AI-caser, kompetanse, samarbeid, forretningsmodeller, og samfunnsansvar i en tid hvor generativ AI er i ferd med å omforme mediebransjen. Og vi skal selvsagt innom New York Times søksmål mot OpenAI.

Gjestene 

Ukens gjester er Sven Thaulow, Chief Data and Technology Officer, Schibsted, og Geir Engen, fagsjef for digital utvikling, Mediebedriftenes Landsforening. Programleder er Christian Brosstad, Atea Norge.

 

Lydklipp: Channel 1 AIs promovideo, og utdrag fra høringen i Senatet om AI og journalistikk (senator Richard Blumenthal og medieprofessor Matt Jarvis).

 

Hør episoden her