12-08-2019

Kulturminister Trine Skei Grande: Gaming bidrar til bedre læring

Dataspill er et stort og voksende kulturfenomen og underholdningsmedium, også stadig flere videregående skoler tilbyr dataspill som egne valgfag. Nå går debatten om hvorvidt dette kan bidra til bedre læring i skolen. Kulturministeren er ikke tvil: esport og gaming kan gi store muligheter både i skolen og for norsk næringsliv.

Michael Jacobs og Trine Skei Grande

Også vi i Atea er overbevist om at e-sport og dataspill er kommet for å bli, og har derfor invitert til en uformell stjernekamp: Som politiker handler hverdagene om strategi, kreative løsninger, forhandlinger – og ikke minst bygging av allianser og nettverk. Det er i grunn ganske mange fellestrekk med hverdagene til en profesjonell esport-spiller, og kulturminister Trine Skei Grande har ligget i Fortnite-hardtrening i hele sommer.

  • Esport er ikke et blaff, det er kommet for å bli. Det er en storindustri som Norge må ta del i, sier Skei Grande.

I et lokale innerst hos Arendal Bowling dundrer lyder fra fem skjermer. Rommet er stappfullt av viktige voksne, trette mødre og gravalvorlige tweens i slitte joggesko, og luften er tettere enn i et speidertelt om sommeren. Allikevel er publikum i dyp konsentrasjon. Noen ser kanskje på Skei Grande som spiller, men det er ingen tvil om at de aller fleste er der for å se Grunde Kreken Almeland, Steffen Willumsen og Mats «Sakoner» Sørum fra Nordavind DNB, Norges største e-sportklubb og samarbeidende klubb med Vålerenga Fotball Elite. For anledningen har guttene med Skei Grande på laget for en runde Fortnite, og det gispes fra publikum i takt med ivrig tasting på opplyste tastaturer.

Hun har lenge tatt til orde for å få esport inn i idretten på lik linje med fysiske sportsgrener, og har også omtalt dataspill som en viktig læringsagenda og kunstform.

  • For fremtidens jagerflypiloter vil nesten all teknologien ligge i hjelmene. Her vil spillerfaringer gjøre at vi kanskje finner våre beste piloter blant nettopp gamere, sier Skei Grande.

Også Atea har lenge jobbet for at alle barn i den norske skolen skal få bedre teknologikunnskaper fra tidlig alder. Dataspill er en effektiv læremåte som gir elevene unike muligheter til å tilegne seg ny kunnskap – og samtidig ha det gøy, sier administrerende direktør Michael Jacobs:

  • Når du drar elevenes liv og interesser inn i skolen, øker man læringspotensialet. I fremtiden trengs kreativitet, kritisk tenkning og logikk. Spillverdenen er også helt unik på å bygge algoritmer. Selvfølgelig er dette kompetanse vi er spesielt ute etter også i IT-bransjen, derfor ønsker vi mer spillæring inn i skolen.