23-01-2019

End of support – et godt insentiv for å starte skyreisen?

Mange leverandører kutter støttefunksjonene. Hva betyr det for deg og din virksomhet?

Person som jobber på mac med skyillustrasjon på bordet

Mange norske bedrifter har allerede flyttet sine IT-systemer og forretningskritiske applikasjoner ut i skyen. Andre bedrifter jobber stadig med sin strategi for hvordan de selv skal dra nytte av fordelene skytjenester kan gi, men trenger hjelp til å komme i gang. Uavhengig av hvor man er på sin skyreise, blir man stadig minnet på av leverandørene som melder om at sentrale systemer og produkter på sikt vil miste sin support- og sikkerhetsstøtte.

9. juli 2019 vil også Microsoft slutte å støtte SQL Server 2008/2008 R2. 14. januar 2020 gjør Microsoft det samme for Windows Server 2008/2008 R2. I praksis betyr end of support at Microsoft ikke lenger vil utvikle nye oppdateringer og sikkerhetspatcher på de utvalgte produktene sine. Med andre ord bør alle virksomheter som fortsatt benytter disse type servere ha en idé og en plan om hva de skal gjøre den dagen Microsoft klipper navlestrengen. Virksomheter som ikke har noe forhold til dette innen de gitte datoene kan fort være mer utsatte og åpne for sikkerhetsangrep enn de som tidlig gjør de nødvendige tiltakene.

Virksomheter står overfor mange valg:

  • Ønsker vi å betale en «skyhøy» pris for utvidet support?
  • Skal vi, på grunn av tidspress, oppgradere serverne til nyere serverversjoner on-prem?
  • Skal vi utføre en ren Lift & Shift hvor man spinner opp et liknende miljø i Microsoft Azure for å opprettholde og forbedre sikkerheten?
  • Skal vi spinne på de samme tjenestene, men benytte en annen skyplattform?
  • Er det hensiktsmessig å flytte dataen og tjenestene til skyen, men optimalisere dette slik at det både blir kostnadsnyttig og sikkert?
  • Dersom vi eventuelt har forretningskritiske applikasjoner kjørende på (snart) utdaterte servere, bør vi starte på en applikasjonsmodernisering og gjennomført en omkoding?
  • Er det mulig å bytte eventuelle applikasjoner med en Software as a Service-løsning?

I en verden med hyppige endringer og en hurtig teknologisk utvikling, må vi tenke på hva som gir best avkastning på sikt. Spør du meg, er end of support et godt insentiv for å starte skyreisen. Det er ikke lenger et spørsmål om hva slags fordeler skytjenester kan gi, men heller hva man som bedrift kan gå glipp av ved ikke å ta steget!

Trenger din virksomhet hjelp med å besvare spørsmålene ovenfor kan jeg betrygge deg med at Atea har den kompetansen som er rett for å hjelpe akkurat din bedrift med å ta det riktige valget!