29-01-2019

DNT mot nye høyder med teknologiselskapet Atea

– Som en del av DNTs nye strategi tar vi utradisjonelle veivalg for å gjøre det enklere å komme seg ut. Turene skal fortsatt være analoge, men med digitale grep kan vi gi en enda bedre helhetsopplevelse, sier generalsekretær i DNT, Dag Terje Solvang.

Nå blir Atea DNTs største teknologirådgiver. Sammen skal de skape mer relevante tjenester, og bruke datadreven analyse til å tilgjengeliggjøre norske turopplevelser.

Samarbeidet skal slå et slag for folkehelsen fordi naturen skal komme alle til gode. Dette skal vi gjøre gjennom bedre tilrettelegging for deling av kunnskap, praktiske tips, oppdatert informasjon og andre digitale løsninger, sier Solvang:

– Mange blir nostalgiske når de tenker på DNTs hytter, men vi må også følge med i tiden, for eksempel med betalingsløsninger på ubetjente hytter. Med gode, brukervennlige tjenester både for nysgjerrige nybegynnere og erfarne fjellgeiter, håper vi samarbeidet senker terskelen til naturopplevelser for flere.

Det er mye uforløst potensiale som settes i anløp når teknologibransjen trekker ut mot norsk skog og fjell, bekrefter sier administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs:

– For eksempel, dersom det er meldt dårlig vær på Glittertind, kan vi foreslå en annen tur i nærheten, eller sende ut varsel i populære turområder når hyttene begynner å bli fulle for kvelden. Naturen skal du fortsatt oppleve, vi vil bare ha mer av det gode.

En sunn folkehelse er viktig for et bærekraftig samfunn. Ateas ansatte får også en bedre mulighet til å bruke naturen sammen med kollegaer, blant annet ved at selskapets interne kulturambassadører får turlederkurs gjennom DNT. Jacobs sier han har mye å se frem til:

– God helse gir lavere sykefravær og bedre trivsel på jobb. Jeg tror vi vil få en økning av fiskeskrøner og toppturskryt i lunsjpausen. Jeg gleder jeg meg også selv til å være med på tur når vi er med på å digitalisere friluftstilbudet i hele Norge. Håper vi sees på stien!

Om avtalen
I den treårige partnerskapsavtalen står det at DNT og Atea har som fellesmål å implementere digitale løsninger som:

  • Tilgjengeliggjør turopplevelser for nordmenn, blant annet gjennom videreutvikling og driftstøtte av ut.no som nasjonal turportal
  • Gjør det enkelt å bli, og forbli, medlem og frivillig i DNT
  • Gjør det enkelt å finne informasjon om, og bruke DNTs tilbud
  • Styrker intern kompetanse på IT i DNT og DNTs medlemsforeninger
  • Styrker internkommunikasjonen i DNT

Om DNT
Norges største Friluftsorganisasjon, grunnlagt i 1868. Merker og skilter over 22.000 km med sti og holder 550 hytter åpne over hele landet. I 2017 ble det lagt ned over 850 000 dugnadstimer i regi av DNT. DNT har over 315 000 medlemmer og har årlig med over 1 million mennesker ut på tur.