09-08-2023

Årets sommerstudenter i Stavanger

I år har vi for første gang hatt sommerstudenter på vårt kontor i Stavanger. Fem studenter har i seks uker jobbet med å forbedre erfaringsdeling i prosjekter i Atea.

Sommerstudenter
Om sommerstudentene

ūüéď Syver Skaug: Starter p√• 4. √•ret p√• produktutvikling og produksjon med spesialisering innenfor ledelse og systemfag. Studerer i tillegg bachelor i samfunns√łkonomi.¬†Planen videre er utveksling til Milano og forh√•pentligvis l√¶re litt Italiensk.¬†

ūüéď Kristian Meinich-Bache: Begynner 5. √•ret p√• Produktutvikling og produksjon med spesialisering innen Ledelse og systemfag med fordypning i RAMS. Planen videre er √• fullf√łre masterstudiet.¬†

ūüéď Caroline Wollum: Starter p√• siste √•ret av master i √łkonomi og administrasjon p√• NHH til h√łsten. Spesialisering innen hovedprofilen Business Analytics. Planen videre er √• fullf√łre masterstudiet.

ūüéď Herman Bj√łrn√•: Har fullf√łrt bachelor i IT og informasjonssystemer ved UIA, er n√• p√• 2 √•ret master I Cybersikkerhets Ledelse ved UIA. Spesialisering i ledelse, organisatoriske og brukersentrerte aspekter, og utrulling av installasjoner der god og inng√•ende sikkerhet er en utslagsgivende faktor.¬†Planen videre er √• fullf√łre masteroppgave og jobbe for √• f√• mer arbeidsrelevant erfaring.

ūüéď Marte Opedal: Starter p√• 3. √•ret p√• Business Administration and Digital Management p√• CBS. Planen videre er utveksling til Rio de Janeiro. Deretter √• fullf√łre bacheloren og begynne p√• en master. ¬†

 

Om årets sommerprosjekt 

√Örets sommerprosjekt i Stavanger setter s√łkelys p√• √• forbedre erfaringsdelingen i prosjektavdelingene til Atea Norge. Dette prosjektet markerer det f√łrste initiativet av sitt slag i Stavanger. Vi har grundig unders√łkt erfaringsdeling p√• b√•de regionalt og nasjonalt niv√•, og samlet b√•de kvalitative og kvantitative data gjennom en kombinasjon av intervjuer og en sp√łrreunders√łkelse. Gjennom denne omfattende datainnsamlingen har vi f√•tt innsikt i de eksisterende prosessene for prosjektgjennomf√łring hos Atea, og har dermed √•pnet opp for muligheten til √• presentere mulige forbedringsforslag.¬†

Hvordan er det å være sommerstudent i Atea? 

Det er utrolig spennende å være sommerstudent i Atea. Vi har blant annet fått muligheten til å intervjue ansatte fra ulike avdelinger over hele landet for å få en grundig forståelse av Ateas daglige drift. Disse samtalene har ikke bare gitt oss uvurderlig innsikt, men har også gitt oss den unike muligheten til å lære av dyktige fagfolk som besitter omfattende kunnskap innen ulike fagområder. I tillegg har vi hatt gleden av å delta på flere spennende kurs. 

Ved starten av arbeidsperioden arrangerte Atea en middag der sommerstudentene fikk mulighet til √• bli kjent med hverandre og noen av de ansatte i avdelingen. Dette initiativet har v√¶rt sv√¶rt verdifullt da det har bidratt til at vi som et prosjektteam raskt ble kjent med hverandre, noe som igjen har effektivisert oppstarten av prosjektet p√• en positiv m√•te. Det h√łye engasjementet og im√łtekommende holdningen til alle vi har samarbeidet med, har virkelig bidratt til √• skape en opplevelse av at Atea setter stor vekt p√• et godt arbeidsmilj√ł og en positiv bedriftskultur. En ekstra bonus er den fantastiske lunsjen som kantinepersonalet tilbyr, med varierte varmretter og en spennende salatbar som virkelig setter prikken over i-en.¬†

Hvordan er en vanlig dag?

Vi starter vanligvis dagen med et morgenm√łte for √• dr√łfte, planlegge og fordele oppgaver. De f√łrste ukene brukte vi mye tid p√• kartleggingsm√łter og intervjuer med ansatte fra ulike avdelinger. Vi f√•r ogs√• oppf√łlging og veiledning etter behov. For √łyeblikket bruker vi mesteparten av dagen p√• statusm√łter og rapportskriving. I tillegg til dette har vi alltid en sosial pause i lunsjen sammen med andre ansatte i kantinen.¬†

Hva √łnsker dere √• f√• ut av sommerprosjektet?¬†

Atea er et stort selskap med mange komplekse forretningsprosesser. Sommerprosjektet v√•rt har som form√•l √• gi oss en dypere forst√•else av arbeidshverdagen hos Atea. Vi har satt oss et overordnet m√•l om √• produsere en rapport som vil v√¶re til nytte for Atea og bidra til videre utvikling av selskapet. Som et team best√•ende av fem studenter med ulike bakgrunner, ser vi frem til √• l√¶re av hverandre og dra nytte av v√•re individuelle styrker for √• oppn√• dette m√•let. Gjennom sommerprosjektet √łnsker vi ogs√• √• fortsette √• samarbeide med og l√¶re av dyktige kollegaer i Atea.¬†

Hva har dere lært av å jobbe med prosjektet? 

Gjennom sommerprosjektet har vi f√•tt god innsikt i Ateas forretningsomr√•der og de mange mulighetene selskapet tilbyr sine ansatte. Vi har dykket inn i ulike prosjektmetodikker som Prince2, samt f√•tt innsikt i prosjekt- og kvalitetsledelse. Videre har vi f√•tt en dypere forst√•else av hvordan de forskjellige avdelingene i Atea jobber individuelt og samarbeider som en helhet for √• levere innovative l√łsninger og prosjekter. V√•rt engasjement i b√¶rekraft innen IT-sektoren har ogs√• blitt betydelig styrket gjennom spennende foredrag og deltakelse i Ateas b√¶rekraftsskole, et obligatorisk oppl√¶ringsl√łp for alle ansatte i selskapet.¬†