
Hvordan stille krav som gir effekt?
I en digitalisert verden blir det stadig viktigere å sikre bærekraftig produksjon og bruk av IT. Å stille krav ved innkjøp/anskaffelse av IT-løsninger er innkjøpernes mest kraftfulle verktøy for å påvirke IT-bransjen i en mer bærekraftig retning.
I denne guiden får innkjøpere tips til hvordan de kan stille krav som har effekt, samtidig som de er håndterbare for virksomheten. Guiden bygger på vår bransjekunnskap og forståelse for kundenes behov, og er basert på vår posisjon som uavhengig leverandør. Guiden er ment som veiledning og inspirasjon.
Hva skal kravene føre til?
IT-bransjens utfordringer er mange og komplekse, og det er naivt å tro at man kan adressere alle i én anskaffelse. Bærekraftskrav som stilles kun «fordi det er forventet», eller av gammel vane, vil ikke bidra til målet om økt bærekraft. Det samme gjelder hvis organisasjonen mangler evne til å sikre at kravene dere stiller, oppfylles eller følges opp. Derfor bør dere begynne med å stille dere selv noen grunnleggende spørsmål:
Tre enkle tiltak for nybegynnere
Å stille krav til bærekraft kan oppfattes som komplekst og ressurskrevende arbeid. Ved å sette søkelys på de tre områder nedenfor, legger du et solid grunnlag for bærekraftig produksjon og bruk av IT. Dette krever ikke omfattende kunnskap eller tidskrevende oppfølging.
Betydningen av å vekte kravene
For å utnytte potensialet i anskaffelser til å fremme bærekraft, må dette inngå som en del av vektingen. Ved å vekte bærekraft, og ikke bare kjøpe basert på pris, skaper kundene insentiver for leverandører til å ligge i forkant. Hvor høyt bærekraft vektes, kan variere fra tilfelle til tilfelle. Vi anbefaler ikke en spesifikk prosentsats, det viktigste er at vekten er høy nok til å gjøre en forskjell i den aktuelle anskaffelsen
Legg grunnlag for at kravene skal få ønsket effekt
Krav til leverandøren
En leverandør har ikke samme påvirkningskraft i leverandørkjeden som en produsent eller merkevareeier, men kan likevel påvirke gjennom å veilede og videreføre kundenes krav bak¬over i kjeden. Leverandører kan, og bør, arbeide systematisk med å evaluere leverandør¬kjeden, identifisere risikoer og aktivt jobbe for å unngå og minimere avvik. Leverandører kan også delta i bransjens bærekraftsarbeid for å skape positive endringer. Ved å be om følgende kan du legge et solid grunnlag og sikre at leverandøren har en systematisk tilnærming til bærekraft:
Sørg for en bærekraftig livssyklusstrategi
Verdens elektronikkavfall utgjør mer enn 55 millioner tonn hvert år, og Norge ligger høyt på listen over land som skaper mest. Elektronikkavfall er den raskest voksende avfallskategorien, og også den mest skadelige for klimaet. For å unngå avfall og redusere klimaavtrykket fra IT-innkjøp bør dere
- optimalisere innkjøpene gjennom å velge utstyr av høy kvalitet som kan vare lenge, og kjøpe kun det dere trenger
- bruke utstyret lengre, gjennom å maksimere levetiden på alt utstyr
- muliggjøre gjenbruk, gjennom å sørge for at utstyret kan gjenbrukes av andre, når det ikke lenger dekker deres behov
- sørge for resirkulering, når gjenbruk ikke lenger er mulig, ved å sikre at materialene kan resirkuleres forsvarlig
Krav til produsenten
En merkevareeier har større innflytelse over de faktiske forholdene under produksjonsfasen, da de ofte befinner seg lenger tilbake i forsyningskjeden enn leverandørene, og i enkelte tilfeller eier sine egne fabrikker. Krav knyttet til produksjon og sosiale forhold bør derfor med fordel rettes mot dette nivået, og ikke leverandøren. Kravene bør være knyttet til forpliktelsene produsenten/merkevareeieren har påtatt seg når det gjelder bærekraft, styringssystemer og transparens i bærekraftrapporteringen. Tips! Som en del av anskaffelsesdialogen kan du be produsentene om å vise deg eksempler på hvilken praksis de følger i forbindelse med saker som er viktige for deg.
Skytjenester og datasenter
Når dere skal anskaffe datasentre og skytjenester, er det viktig å stille krav til de mest relevante områdene: energitilførsel, energieffektivitet og bærekraftig livssyklushåndtering av maskinvaren. Nedenfor finner du eksempler på krav som kan brukes:
- Leverandøren har et strukturert arbeid for energieffektivisering som omfatter både datasentrene og de tekniske plattformene.
- Leverandøren viser hvordan de gjenvinner varmeenergien som IT-utstyret genererer.
- En betydelig del av tjenesten er dekket av en sertifisering for energieffektivisering, for eksempel EU Code of Conduct for Datacenter Energy Efficiency.
- Datasentrenes PUE-verdi (Power Usage Effectiveness) overstiger ikke 1,2. Be leverandøren redegjøre for sin PUE-verdi over tid.
- Datasentrene drives av fornybar energi. Be leverandøren oppgi andelen fornybar energi og utviklingen over tid.
- Leverandøren/produsenten har en omfattende prosess for livssyklushåndtering, som f.eks. tilbakelevering av utstyr som ikke brukes, mulighet for å tilby oppgradert utstyr, og rådgivning for optimalt innkjøp og bruk.
Husk maskinvaren: Hvis dere skal ha nytt datasentertjenester, er det lett å glemme å stille krav til maskinvaren. Selv om energiforbruket utgjør en stor del av den totale klimapåvirkningen, har maskinvaren også betydelig påvirkning – spesielt på grunn av utfordringer i produksjonen og bidraget til elektronikkavfall. Det er derfor avgjørende å stille krav om bærekraftig livssyklushåndtering, som inkluderer rådgivning ved innkjøp, håndtering gjennom livssyklusen, og best mulig bruk.
Våg å utfordre!
Mye av det vi gjør, er basert på vaner og etablerte tankesett, men for å oppnå reell endring er det viktig å heve blikket og våge å utfordre.
Transport og leveranse
Selv om det største karbonutslippet kommer fra selve produksjonen, så kan du som innkjøper fortsatt bidra til å reduser klimaavtrykket ved å tenke bærekraft i leveranse og transport. Velg leverandører som aktivt arbeider med å utfase fossilt drivstoff og optimalisering av transporten. En dags-leveranser er for eksempel en av de mest miljøfiendtlige transportmetoden. Samlevering med komplette pakkeløsninger for leveranse og retur, samt mulighet for miljøtransport av av-emballerte varer i bur – det gjør en stor forskjell for miljø.
Miljøkrav til transportører kan deles inn i to kategorier:
Bli med å endre bransjen!
Atea Sustainability Focus (ASF)
Du som IT-kjøper har mer påvirkningsmakt enn du tror. Vi i Atea har etablert Atea Sustainability Focus (ASF) for å bidra til endring i den globale IT bransjen. Formålet er blant annet å identifisere de mest presserende bærekraftspørsmålene for bransjen, men også skape forståelse for hvordan vi best kan jobbe sammen for å styrke forutsetningene for mer bærekraftig IT.
ASF-undersøkelsen
Uavhengig av om du er kunde hos Atea eller ikke kan du få din stemme hørt ved å delta på den årlige undersøkelsen til ASF. Disse svarene samles i en rapport med en anbefaling med relevante tiltak, på vegne av de nordiske innkjøperne til Responsible Business Alliance (RBA). Dette vil også forenkle ditt eget arbeid med å formulere og følge opp relevante og effektive krav.