01-07-2020

Sikkerhetsdagene 2020 – en felles opplysningsdugnad

Ateas sikkerhetsdager i 2020 varte 51 dager, med lokal virtuelle tilstedeværelse i 21 byer, med 1600 kunder, 26 foredrag og ca. 150 sikkerhetseksperter fra verdens ledende produsenter.

Thomas Tømmernes
Thomas Tømmernes
Leder for IT-sikkerhet
Thomas Tømmernes i Atea

I tillegg hadde vi gjesteforedrag fra både Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, Datatilsynet og Næringslivets Sikkerhetsråd, alt dette uten å bryte med Folkehelseinstituttet retningslinjer for smittevern. Og selv om vi har hatt ca. 2000 mennesker involvert i dette digitale kjempearrangementet, har vi ikke bidratt til noen smitterisiko, men kan stolt si at vi bidrar til regjeringens ønske om en felles dugnad for å øke IKT-sikkerheten.

Et felles opplysningsarbeid

Så hvorfor er Sikkerhetsdagene, til Atea så viktige? I 2019 lanserte regjeringen en nasjonal strategi for digital sikkerhet, og et viktig mål i strategien er at digital sikkerhet skal inngå i relevante yrkes- og profesjonsutdanninger. De la også frem den første stortingsmeldingen som utelukkende omhandlet IKT-sikkerhet, kalt «IKT-sikkerhet - et felles ansvar».

Dette krever en felles dugnad, der opplysningsarbeidet må stå i hovedfokus for å treffe flest mulig av i de i offentlige sektor og ikke minst 582.000 virksomheter. Det er rett og slett et samfunnsansvar som alle virksomheter med kompetanse innenfor IKT-sikkerhet bør ta del i. Det ansvaret tar vi på det største alvor.

Kanskje viktigere enn noen gang

Som Nordens største IT-selskap, er det viktig for oss i Atea å bistå samfunnet med vår del av opplysningsarbeidet innenfor IKT-sikkerhet. Derfor har vi siden 2014 gjennomført over 50 utgaver av Sikkerhetsdagene, som er et arrangement som årlig er blitt holdt i rundt 10 av de 25 byene der vi har lokalkontorer. I forrige runde hadde vi over 2000 virksomheter innom. Fokuset vårt er å skape en arena for samspill mellom kunder, produsenter og fagpersoner, hvor man sammen kan løse aktuelle sikkerhetsutfordringer.

Da alarmen gikk

Men i år måtte vi kaste oss rundt raskt – som så mange andre. Da Corona-alarmen gikk verden rundt, hadde vi booket hoteller i 9 norske byer, og var i gang med å arrangere Ateas sikkerhetsdager for 6 året på rad. Sikkerhetsdagene har vært et årlig arrangement siden 2014, med over 50 gjennomkjøringer - og er et «road show» der vi plukker ut et viktig tema for IT-sikkerhet og samfunnet som vi bygger den røde tråden rundt. Dette har tidligere vert personvernsforordningen, GDPR, og i år var det NSM grunnprinsipper versjon 2.0.

På godt norsk en god guideline for hva bedrifter bør ta stilling til, og ha på stell for å være bedre rustet mot det stadig økende trusselbildet fra hackere og IT kriminelle. Altså, viktig tematikk for å bidra til opplysningsdugnaden.

Et digitalt samfunn

Norge er et av verdens mest digitaliserte samfunn, noe som ga oss noen fordeler i slutten av februar da vi måtte skrinlegge sikkerhetsdagene og landets innbyggere ble isolert på hjemmekontor over natten. COVID-19 understrekete brutalt viktigheten av også å være sikkerhetsmessig forberedt.

For oss som hadde jobbet i mange måneder med Ateas IT-sikkerhetskampanje ble gode råd dyre. For da corona traff var vi bare 3 uker unna å dra i gang Norges største IT-sikkerhetsarrangement, og vi nektet avlyse og skuffe de allerede 700 påmeldte. Løsningen ble å lage et webinar, men ikke et hvilket som helst.

Fra avlysning til suksess

Utfordringen var at en fysisk sikkerhetsdag var så uendelig mye mer enn et webinar.
Vi skulle flytte 9 byer, 10 foredrag, 8 samarbeidspartnere og 2000 kunder opp i skya, samtidig som vi skulle ivareta en-til-en dialog, mingling og den sosiale opplæringsarenaen, som Sikkerhetsdagene er.

51 dager senere kunne vi oppsummere ren suksess. For da vi først fikk med oss JCP og Trippel M og forklarte utfordringene, og sammen utviklet en ny plattform for å levere sikkerhetsdagene virtuelt til kundene våre, var det bare å tenke større. Vi endte opp med 21 byer, 26 foredrag og 20 samarbeidspartnere, og innhold nok til tre dager. I tillegg klarte vi å ivareta både mingling og samtaler med ekspertene digitalt. Og ikke nok med det. Når den besøkende først hadde kommet inn på plattformen, hadde de tilgang til hele «showet» frem til 10. juni. Sånn at de kunne se foredrag og stille spørsmål underveis. Sikkerhetsdagen 2020 endte altså ikke opp som et vanlig webinar. Man kan sammenligne opplevelsen mer med en streamingtjeneste med muligheten for dialog.

Største utfordringen er å skille seg ut

Selv om løsningen vi landet på traff målgruppene våre svært bra, så opplevde at vi måtte reklamere hardere i sosiale medier etter hvert som ukene gikk. De første ukene kom det daglig nye påmeldinger, men i midten av april falt påmeldingstallene. Og det var ikke lengere like enkelt å nå ut til de med interesse for IKT-sikkerhet.

Utfordringen vi så var at mars og april, kom enhver med eget webkamera på banen og laget webinar, live-sendinger eller lignende. Slik at mengden tilbud ble enorm. Mailboksen fylles daglig med spam. På sosiale medier får du glossy interessevekkere som lokker med reklamer for webinarer, webkurs, webmøter og virtuelle samhandlingsløsninger. Alt fra vloggere med en telefon med kamera, til verdens ledende produsenter av teknologi sloss om oppmerksomheten på de samme flatene.

Scroller i snitt en og en halv fotballbane

Det er ikke bare enkelt å nå fram digitalt når undersøkelser på nettet viser at gjennomsnitts-europeeren på mobilen scroller 1,5 fotballbane hver dag. En lengde som tilsvarer 180 meter. De mest ekstreme scroller opp mot 700 meter per dag. Dette krever at tomler og pekefingre jobber med en enorm hastighet, og hjernen bruker neppe mange millisekundene for å vurdere om man skal stoppe å lese eller rase videre.

Et viktig spørsmål er hvor langt har vi egentlig kommet på disse koronaukene med å lage godt digitalt innhold som engasjerer? Og hvordan landet Sikkerhetsdagene i 2020 da alle ville være synlig i de digitale flatene?

Enormt stolte

Resultatet ble over all forventning. Vi er enormt stolte over alle de gode tilbakemeldingene vi har fått underveis da vi for første gang gjennomførte digitalt. Med over 1600 påmeldte til Sikkerhetsdagene i 2020, så er vi sikker på at vi også i år har bidratt til å formidle viktigheten av IKT-sikkerhet over hele landet – i en litt annen innpakning enn tidligere. Så tusen takk til alle dere som har bidratt inn i dette viktige arbeidet!

Inntil skrivelysten tar meg igjen følger jeg daglig med på IT sikkerhetsgruppen på Facebook som nå har blitt Norges største fagmiljø, med over 3400 medlemmer som sloss om å være først ute med dagsferske nyheter om IT-sikkerhetshendelser. 

Ønsker alle en god sommer! ☀️