Kulturminister Trine Skei Grande: Gaming bidrar til bedre læring
Dataspill er et stort og voksende kulturfenomen og underholdningsmedium, også stadig flere videregående skoler tilbyr dataspill som egne valgfag.
![Michael Jacobs og Trine Skei Grande](/media/5001/img_6602.jpg?anchor=center&mode=crop&width=1130&height=636&format=webp&quality=80&rnd=133227602223670000)
Nå går debatten om hvorvidt dette kan bidra til bedre læring i skolen. Kulturministeren er ikke tvil: esport og gaming kan gi store muligheter både i skolen og for norsk næringsliv. Også vi i Atea er overbevist om at e-sport og dataspill er kommet for å bli, og har derfor invitert til en uformell stjernekamp: Som politiker handler hverdagene om strategi, kreative løsninger, forhandlinger – og ikke minst bygging av allianser og nettverk. Det er i grunn ganske mange fellestrekk med hverdagene til en profesjonell esport-spiller, og kulturminister Trine Skei Grande har ligget i Fortnite-hardtrening i hele sommer.
- Esport er ikke et blaff, det er kommet for å bli. Det er en storindustri som Norge må ta del i, sier Skei Grande.
I et lokale innerst hos Arendal Bowling dundrer lyder fra fem skjermer. Rommet er stappfullt av viktige voksne, trette mødre og gravalvorlige tweens i slitte joggesko, og luften er tettere enn i et speidertelt om sommeren. Allikevel er publikum i dyp konsentrasjon. Noen ser kanskje på Skei Grande som spiller, men det er ingen tvil om at de aller fleste er der for å se Grunde Kreken Almeland, Steffen Willumsen og Mats «Sakoner» Sørum fra Nordavind DNB, Norges største e-sportklubb og samarbeidende klubb med Vålerenga Fotball Elite. For anledningen har guttene med Skei Grande på laget for en runde Fortnite, og det gispes fra publikum i takt med ivrig tasting på opplyste tastaturer.
Hun har lenge tatt til orde for å få esport inn i idretten på lik linje med fysiske sportsgrener, og har også omtalt dataspill som en viktig læringsagenda og kunstform.
- For fremtidens jagerflypiloter vil nesten all teknologien ligge i hjelmene. Her vil spillerfaringer gjøre at vi kanskje finner våre beste piloter blant nettopp gamere, sier Skei Grande.
Også Atea har lenge jobbet for at alle barn i den norske skolen skal få bedre teknologikunnskaper fra tidlig alder. Dataspill er en effektiv læremåte som gir elevene unike muligheter til å tilegne seg ny kunnskap – og samtidig ha det gøy, sier administrerende direktør Michael Jacobs:
- Når du drar elevenes liv og interesser inn i skolen, øker man læringspotensialet. I fremtiden trengs kreativitet, kritisk tenkning og logikk. Spillverdenen er også helt unik på å bygge algoritmer. Selvfølgelig er dette kompetanse vi er spesielt ute etter også i IT-bransjen, derfor ønsker vi mer spillæring inn i skolen.