2019-01-17

Forbruk, livsykluser og ringvirkninger

– Samfunnsansvar vil bli en stor driver også i teknologibransjen, sier forretningsansvarlig for bærekraft, Bjørn Lund.

Tine Venås Kjeldsen Rådgiver kommunikasjon og samfunnsansvar
Bilde: Pia Molberg

Utdanning og yrkesbakgrunn:

Jeg har en litt annerledes bakgrunn enn mange andre i bransjen for jeg er i utgangspunktet utdannet barne- og ungdomsarbeider, personlig trener (noe ingen som kjenner meg tror på lenger) og har videreutdanning innen organisasjonsatferd og markedsføring. Jeg tok en sjanse og startet for meg selv i mediebransjen, noe som førte meg til A-pressen Digitale Medier og IDG Magazines hvor jeg hos sistnevnte var ansvarlig for å bygge opp og utvikle Macworld i Norge. Endte ved en tilfeldighet i IT-bransjen og ledet Apple-forhandleren Humac sitt salgsapparat i noen år før jeg landet i Atea for omtrent seks år siden. Livet handler ofte om å gripe muligheter og å nå få jobbe i et av Nordens største IT-selskap, med verdens største produsenter mot landets største kunder er som å vinne i jobb-lotto, tre lørdager på rad.

 

”Salg handler i stor grad om samspill mellom mennesker.”

Hva gjør du på jobb?:

Jeg jobber i avdelingen som heter Løsningssalg klient. Vi er et fantastisk team som jobber med å skape de beste sluttbrukeropplevelsene for våre kunder. Det kan være alt fra å rådgi om hva man bør tenke på når det kommer til anskaffelser av nye dingser og andre ting man typisk finner på skrivebordet som PCer, mobiler, eller skjermer og hvordan livssyklusen til disse enhetene bør forvaltes og driftes på en kostnadseffektiv, sikker og ansvarlig måte. I gruppen jeg sitter i har jeg ansvar for forretningsområdet bærekraft. Her hjelper vi kundene med å ta valg som også støtter FNs bærekraftmål og da spesielt med tanke på hvordan man bør tenke sirkulærøkonomi og å ha en plan for ansvarlig forbruk av IT-utstyr.

Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å få og trives i denne jobben?

I IT-bransjen tror jeg det er viktig å ha egenskaper som omstillingsevne, evnen til å se trender, og å være nysgjerrig på ny teknologi og vilje til å utforske nye forretningsområder. Teknologi som er en selvfølge i dag kan fort være utdatert i morgen og hvis man ser eller tror at en tjeneste/produkt/satsningsområde er noe som selskapet man jobber for bør satse på, må man rekke opp hånden og tørre å «ta en Pippi»: – det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! Jeg tror også at vi i IT-bransjen må bli flinkere på å forklare nytteverdi av IT-investeringer på en folkeligere og enklere måte og ikke snakke så mye som selve teknologien. Digitalisering er som oftest ikke rene IT-prosjekt lenger, men det treffer også HR, økonomi, skoleledelse, kommunalsjefer og andre forretningslag som ikke nødvendigvis er så opptatt av hvor mange teraflops, RAM eller ulike tre-bokstavsforkortelser vi ramser opp på en PowerPoint. Salg handler i stor grad om samspill mellom mennesker og hvis man er en tillitsperson og kan vise nytteverdi og hvordan produktet eller tjenesten man har kan bidra til at kunden oppnår sine målsetninger er man på god vei.

Hvem er dine techforbilder og hvorfor det? 

2 x Steve og Elon Musk. Steve Ballmer fordi han hadde et energinivå av en annen verden. Steve Jobs var et geni på markedsføring og reklamefilmen til Think Different-kampanjen (1997) gir meg fortsatt gåsehud. Musk er for meg selve definisjonen på en «doer». At han startet The Boring Company «to solve the problem of soul-destroying traffic» samtidig som han ledet Tesla og SpaceX sier sitt.

Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Samfunnsansvar vil bli en stor driver også i teknologibransjen. Både fordi kravene som kommer i forbindelse med offentlige anskaffelser vil bli strengere, men jeg tror også at mange bedrifter og enkeltpersoner genuint vil bidra til å gjøre en forskjell. Klimaendringer påvirker absolutt alle samfunn, og kampen om ressurser skaper enorme ringvirkninger. Dette bekreftet fredsprisvinneren Dr. Denis Mukwege, som er et vitne på at kampen om konfliktmineraler går utover kvinner og barn. Vi som leverandør av IT-utstyr har et eget ansvar for å tilby varer og tjenester til våre kunder produsert med en etikk etter internasjonal standard.

”Bedriften som investerer i IT-løsninger vil øke sin fortjeneste siden de kan produsere og selge mat ut fra besøkshistorikk og slipper at mye av marginen går rett i søpla. Miljøet vil bli spart, både på produksjon og ikke minst transport.”

Mange forbinder nok bærekraft med kildesortering, regnskogen eller «barna i Afrika», men bærekraft er så mye mer og det er heldigvis også mye god butikk man kan gjøre. Bare en ting som å digitalisere en kantine med teknologi og dataanalyse for å redusere matsvinn vil gi store ringvirkninger. Bedriften som investerer i IT-løsninger vil øke sin fortjeneste siden de kan produsere og selge mat ut fra besøkshistorikk og slipper at mye av marginen går rett i søpla. Miljøet vil bli spart, både på produksjon og ikke minst transport.

Atea vil tjene penger på konsulenter og datadingser til selve leveranser. Der har vi et konkret eksempel på bærekraft via teknologi og listen på hva man kan gjøre er lang.  Jobben vår i Atea vil bli å dele opp den store elefanten «bærekraft» og vise kundene våre hvordan man nettopp med hjelp av teknologi og en ansvarlig innkjøp- og forvaltningspolitikk kan bidra til et grønnere skifte.

For å kunne rekruttere og holde på de beste hodene må man som arbeidsgiver være attraktiv og da ikke bare på lønn og andre goder, men også på hvilket samfunnsansvar bedriften tar. Det skal føles godt å gå på jobb og man skal kunne føle at selskapet man jobber for faktisk bidrar til noe positivt på andre områder enn kroner og øre. Akkurat der er jeg utrolig stolt over å jobbe i et selskap som Atea.