Atea i verdenstoppen blant mest bærekraftige distribusjonsbedrifter

Pressemelding 2018-03-21
- Handlinger, ikke løfter, former vår felles fremtid, sier Ateas direktør for samfunnsansvar, Andreas Rydell. I IT-selskapets CSR-rapport for 2017 kommer det frem at selskapet har mottatt gullsertifisering fra EcoVadis for deres samfunnsansvar.

Rydell sier det er spesielt viktig at store samfunnsaktører som Atea tar ansvar fordi vi rører ved alle samfunnslag, og derfor har stor påvirkningskraft:

– Selv om det fortsatt er utfordringer i å nå globale mål for bærekraftig utvikling, er jeg optimistisk om veien fremover. Menneskets fremgang har alltid vært en historie om hvordan teknologi løser komplekse problemer. Derfor er det særlig viktig at en teknologibedrift som Atea tar samfunnsansvar på alvor med en bærekraftig tilnærmelse. Handlinger, ikke løfter, former vår felles fremtid.

Direktøren trekker spesielt frem EcoVadis gullsertifisering som en av fjorårets milepæler.

–  I april mottok vi gullsertifisering for samfunnsansvar av EcoVadis, et uavhengig og høyt respektert byrå som rangerer evnen til å jobbe ansvarlig innen forretningsdrift, samfunns- og miljøansvar. Denne prestasjonen rangerer Atea i topp fem prosent av alle distributører under en samarbeidsplattform som brukes av mer enn 30.000 selskaper i dag.

I 2017 lanserte Atea også Atea Sustainability Focus, et initiativ hvor Atea inviterte kunder til dialog om samfunnsansvar og hva kundene selv vurderer som viktig innen bærekraft.

– Gjennom dette programmet ønsker vi synliggjøre hvor stor kraft vi har til påvirke elektronikkprodusenter gjennom én stemme. Vi jobber med B2B-markedet, men i alle virksomheter sitter det mennesker, med sine behov og ønsker for fremtiden.

I Atea Sustainability Board sitter DNB som kunderepresentant fra Atea Norge. Styret skal utgi en årlig rapport om bærekraftskravene kunden selv har til bransjen.

Ateas CSR-rapport 2017

Atea CSR-oversikt

Mer informasjon:

Atea group sustainability officer, Andreas Rydell: +46 72 244 87 84, andreas.rydell@atea.com