Atea Incident Response Team består av høyt sertifiserte og erfarne sikkerhetskonsulenter med bred faglig kompetanse. Sikkerhetskonsulentene er spesialisert på hendelseshåndtering ved uønskede hendelser i virksomheters IT-miljø og har dyp innsikt i gjeldende trusselbilde.
Våre hendelseshåndtererne har rykket ut på alt fra e-poster med ulike former for phishing-forsøk og passord som er på avveie, til større ting som digital utpressing der uvedkommende har vært på innsiden i dagevis eller ukesvis før angrepet iverksettes.
I 2021 rykket IRT ut på fem ganger så mange hendelser som i 2020 og tendenser viser til at angripere i større grad enn før tar seg inn i virksomhetens IT-systemer på kvelden eller natten, da det kanskje er mindre risiko for å bli oppdaget.
Mistenker du at din virksomhet er utsatt for et dataangrep?
Atea Incident Response Team inngår i Nasjonal Sikkerhetsmyndighets godkjennelsesordning for hendelseshåndtering.
Om godkjenningsordningen skriver NSM at «NSM har stilt strenge, men relevante krav til de som ønsker å søke på ordningen. Søkerne må ikke bare dokumentere at de rent teknisk sett kan håndtere en hendelse, men de må tilfredsstille definerte krav på ni ulike områder innen hendelseshåndtering. Dette omfatter områder som blant annet organisasjon, prosess, kompetanse, verktøy og rapportering».
Lede håndteringen av hendelsen
Innsamling av analyse og logg
Fastslå konsekvens og omfang av hendelsen
Begrense skade og gjenopprette til normal drift
Bistand med avviksrapport til Datatilsynet
Samle inn og håndtere bevis
Foreslå tiltak for forbedring av sikkerhetsløsning
”I snitt tar det 22 dager å få systemene på lufta igjen etter et angrep, men hvis du har et bra sikkerhetssystem og god overvåking kan du være oppe igjen i løpet av en dag eller to.”
I tillegg til et godt sikkerhetssystem og god overvåking må virksomheten faktisk trene på beredskap. Det er viktig at man har lagt planer og vet hvem som har ansvar for hva. Ved å simulere et angrep og se hvordan dette kan løses i praksis, er det lettere å lage gode rutiner og beredskapsplaner som gjør at alle reagerer raskt når noe skjer.
Ved å booke en øvelse med Atea Incident Response Team bruker vi erfaringer fra virkelige hendelser til å sette opp et scenario som er tilpasset kundens hverdag, miljø, infrastruktur og virke. Øvelsen planlegges i tett samarbeid med kunden det er opp til kunden å avgjøre IRT sin rolle under øvelsen.
Med en responsavtale på Atea IRT får virksomheten: