Til forsiden
Chat med oss
26-11-2025

Navigasjon møter intelligens: AI tar styringen til sjøs

I skipsfarten er det ikke lenger bare kompass og kart som gjelder – det er algoritmer, sanntidsdata og kunstig intelligens som setter kursen for NAVTOR, teknologiselskapet med base i Egersund.

Bilde: NAVTOR
Kort oppsummert
Oppsummert av Copilot
  • Kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere skipsfarten ved å erstatte tradisjonelle navigasjonsmetoder med algoritmer og sanntidsdata for smartere og sikrere drift.
  • Teknologiselskapet NAVTOR bruker AI til å optimalisere ruter, forutsi vedlikeholdsbehov og gi rederiene bedre kontroll.
  • Digitale tvillinger – virtuelle modeller av skip – gjør det mulig å simulere driftsforhold, beregne drivstofforbruk og redusere CO₂-utslipp.
  • NAVTOR har som mål å bidra til å kutte globale utslipp fra shipping med 2 prosent, noe selskapet mener er realistisk med dagens teknologi.

NAVTOR utvikler digitale løsninger for den globale shippingindustrien, som benyttes på over 18 000 skip verden over. Selskapet har etablert seg som en nøkkelaktør innen shipping. Målet er klart: Å gjøre navigasjon smartere, beslutningene bedre og driften mer effektiv - gjennom kunstig intelligens (AI).

AI i drift – allerede i dag  

– Vi bruker AI til å optimalisere ruter og forutsi vedlikeholdsbehov. Det gir bedre beslutninger, reduserer risiko og sparer verdifull tid, sier CTO Anders Holme.  

AI er ikke lenger noe man eksperimenterer med, hos NAVTOR er det i operativ drift. Et godt eksempel er skipstrafikkovervåkningen, som kontinuerlig analyserer store mengder data og gir operatørene konkret beslutningsstøtte i valg av ruter. Systemet lærer over tid og foreslår blant annet den mest effektive ruten basert på en kombinasjon av maskin læring, validert maritim informasjon og menneskelig erfaring.  

Resultatet? Raskere beslutninger, færre avvik – og økt kontroll for rederiene.  

Digitale tvillinger gir full innsikt  

AI brukes også til å utvikle digitale tvillinger av skipene, virtuelle modeller av skip som lar operatørene simulere ulike driftsforhold. Når disse modellene kobles med AI, oppstår helt nye muligheter:  

Anders Holme, CTO i NAVTOR.

– Gjennom disse modellene kan man forutsi drivstofforbruk og CO₂-utslipp under ulike værforhold, og dermed ta smartere valg i ruteplanleggingen. Disse simuleringene gjør det mulig å optimalisere operasjoner, redusere slitasje og agere proaktivt – lenge før problemer oppstår, forteller Holme.

NAVTOR har satt seg et ambisiøst mål om å redusere CO₂-utslippene fra shipping med opp til 20 prosent, et mål som, ifølge Holme, er fullt mulig å nå med dagens teknologi.  

– Vi tror teknologi og bærekraft er knyttet sammen. Våre systemer gir rederiene oversikt over CO₂-utslipp og drivstoffbruk i sanntid. Det er ikke bare miljøvennlig – det er også god business, forteller Holme.   

AI som digitalt forsvar  

AI er også en sentral del av NAVTORs arbeid med cybersikkerhet. Systemene som styrer skip er sårbare for digitale trusler, og her er AI en viktig del av forsvaret. 

”Vi bruker AI til å overvåke uvanlig aktivitet og varsle om potensielle trusler i sanntid. Det handler om å beskytte både data og drift.”

— Anders Holme, CTO i NAVTOR


Med stadig mer avanserte systemer om bord, er sikkerhet en forutsetning for digitalisering - og her er AI et verktøy med stort potensial.  

Fremtidens shipping er allerede i gang  

Med et sterkt fokus på AI, digital transformasjon og bærekraft, er NAVTOR godt posisjonert for å lede an i fremtidens skipsfart. Teknologien som utvikles i Egersund setter en ny standard for hvordan shippingnæringen kan møte de store utfordringene innenfor både effektivitet og miljøpåvirkning.

– Vi utvikler teknologi som gir kundene våre enklere og smartere løsninger for å møte fremtidens utfordringer og bærekraftsmål. Dette er essensen av moderne shipping, avslutter Holme.