31-10-2019

Coop er Årets digitaliseringsleder 2019

Michael Jacobs og Geir Inge Stokke.Foto

Coop er folkeeide butikker. Gjennom digitale løsninger gir Coop bedre kontroll til kunder og medlemmer – og er et godt eksempel på hvordan god databruk kan gi merverdi til deres kunder. Coop bruker også teknologi for å effektivisere interne prosesser og lagerhold.

Coop er i en bransje preget av sterk konkurranse og jobber hver dag for å møte kundenes, som også er våre eiere, behov, sier konsernsjef i Coop, Geir Inge Stokke:

– Vi i Coop er stolte av å bli kåret til Årets digitaliseringsleder. For å vinne konkurransen må vi være fremoverlent og møte krav fra stadig mer digitale forbrukere. Vi har derfor sterkt fokus på bærekraftig utvikling og innovasjon. Gjennom mobilbetalingsløsningen Coopay og Norges første ubemannede døgnåpne dagligvarebutikk har vi vist at vi lytter til kundene, er offensiv og nytenkende.

Også folkets favoritt

I år ba Atea om folkets mening om hvem som fortjener tittelen «Årets digitaliseringsleder 2019». Atea mottok tips om flere gode kandidater, men det var tre som utmerket seg.

Coop var nominert for deres initiativ innenfor betaling og døgnåpne butikker. Hydro er en kandidat som har utmerket seg på åpenhet i forbindelse med dataangrepet tidligere i år. Sandefjord kommune har jobbet hardt for å bruke teknologi for å skape bedre innbyggeropplevelse i byen.

– Tilbakemeldingene har vært helt overveldende. Vi er selvsagt svært begeistret for at teknologi fenger – og vi heier på alle som ønsker å jobbe mer datadrevet, og de som bidrar til å dra digitaliseringen fremover. Beslutningen om hvem som vant pris som «Årets digitaliseringsleder» støttes av folkestemmene, sier Jacobs.

I begrunnelsen fra juryen heter det blant annet at «Vi heier på aktører som går foran og utfordrer resten av bransjen. Coop tar kundenes forventninger på alvor og tilbyr løsninger som passer i tiden. Dette gir konkurransefordel. Vi gleder oss allerede til fremtidens handleopplevelse»

Om veien videre, sier Stokke:

– Prisen inspirerer oss til å jobbe videre med å lage smartere, brukertilpassede løsninger for våre kunder. Våre hovedoppgaver har alltid vært å tilby varer av høy kvalitet til konkurransedyktige priser og å gi våre kunder en enkel kundereise. Slik skal det fortsatt være.

Det er fjerde gang Atea kårer «Årets digitaliseringsleder». Tidligere vinnere er Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen, Oslo Kommunes Origo-prosjekt og forhenværende IT-sjef hos NAV, Torbjørn Larssen.