Atea Norge leverer nok et sterkt kvartal

Pressemelding 2018-07-13
Endringstakten og den digitale transformasjonen i privat- og offentlig sektor gjør at Atea Norge får nok et sterkt kvartal.

I årets andre kvartal leverte Atea Norge en omsetning på 2 004 millioner kroner og resultatet (EBIT) 64,9 millioner kroner, en økning på hele 31,4 prosent sammenlignet med fjoråret.

• Det er en spennende periode hvor mange kunder har igangsatt prosjekter for å effektivisere og digitalisere sin virksomhet. Bistand rundt GDPR og sikkerhet har vært spesielt etterspurt. Vi setter stor pris på at kundene fortsetter å velge oss som deres rådgiver på disse nye områdene, sier administrerende direktør i Atea Norge, Michael Jacobs.

I andre kvartal fortsatte Atea Norge veksten innen teknologiselskapets forretningsområder. Nye digitale økosystem skaper muligheter og leder til en ekspansjon av IT-infrastruktur. Markedet vokser og stiller nye krav til bransjens utvikling.

• En stadig større del av kundemassen ønsker bedre innsikt i egen forretning gjennom smartere bruk av all tilgjengelig data. For å møte etterspørselen, har vi i tillegg til en allerede stor satsning på fagfeltet analyse, ansatt samtlige konsulenter fra analyseselskapet iKnow. Vi ser en økende trend i antall innsiktsprosjekter og er aktivt deltagende sammen med mange av kundene våre.

En annen stor begivenhet i andre kvartal var nyheten om at Microsoft vil etablere datasentre i Norge og har inngått avtale med Equinor. Gigantavtalen bidrar både til at norske virksomheter også kan bruke fordelene og fleksibiliteten av public cloud på norsk jord. Om Ateas skysatsing utdyper Jacobs:

• Vi har lenge bistått kundene våre med å velge rett infrastruktur for å optimalisere driften. For å kunne gi dem det beste fra begge verdener tilbyr vi hybride løsninger, som kombinerer fordelene fra public cloud og fordelene ved å ha infrastrukturen internt. Dette gir både effektivitet, sikkerhet og fleksibilitet for enhver virksomhet.

Hybride plattformleveranser er dessuten svært etterspurt. Etterspørselen underbygges av en betydelig vekst på området for Atea også i andre kvartal, hvor et femtitalls nye kunder er landet til en kontraktsverdi vel over 250 millioner. De siste årene har denne satsningen vokst med mellom 35-50 prosent årlig. Atea har egne datasentre som er fullintegrerte med flere av de store skyleverandørene som Microsoft og IBM, og tilbyr over 50 tjenester som er tilpasset det norske markedet.

Resultater, Atea-konsernet:

Konsernet økte omsetningen med 8,2 prosent til 9 099 millioner i andre kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Resultatet (EBIT) ble 127 millioner, en økning på 1,4 prosent sammenlignet med andre kvartal 2017.

Kvartalsrapport og presentasjon finnes her.

Pressekonferansen kan ses her.

Børsmeldingen finnes her.

Michael Jacobs, adm. dir. Atea Norge, +47 908 28 216, michael.jacobs@atea.no

Steinar Sønsteby, konserndirektør Atea ASA, +47 930 55 655, steinar.sonsteby@atea.com

Om Atea Norge (Atea AS):

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er ca 1650 ansatte og har kontorer i 24 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 32,4 milliarder i 2017. www.atea.no