Atea Norge gjør storeslem i tredje kvartal

Pressemelding 2017-10-19
Målrettet satsing på strategisk rådgivning og fokus på å hjelpe kundene med digitalisering bidrar til et svært godt tredje kvartal for Atea Norge. Omsetningen ble 1 864 MNOK og resultatet (EBITDA) 79 MNOK, en økning med 33,5 prosent sammenlignet med 2016.

Omsetningen innenfor hard-, software og tjenester økte med henholdsvis 3,6%, 11% og 6,5%.

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, sier stadig flere kunder velger dem vel så mye som en strategisk rådgiver som leverandør i alt fra IT-sikkerhet og skytjenester til velferdsteknologi.

• Spesielt er satsingen på fagpersoner, med sykepleiere og lærere, løsningsrådgivere som bindeledd for å få ikke-teknologer til å snakke teknologi, godt mottatt. Det er en tillitserklæring.

IT er blitt en sentral brikke i de fleste beslutningsprosesser. Det gjør at Atea samarbeider med andre bransjer for å nå nye målgrupper, sier Jacobs.

• IT og digitalisering treffer alle bransjer og favner stadig flere områder. Vi ser det blant annet innenfor smarte byer, smarte bygg og tingenes internett, hvorav sistnevnte også var hovedårsaken til at Atea startet mobilselskap tidligere i år. For å møte kundenes økende behov innenfor digitalisering og automatisering vil vi fortsette å etablere nye partnerskap.

Jacobs legger til at selskapet fortsetter gründersatsingen.

• For å løse morgendagens utfordringer jakter vi flere gründere som bruker teknologi til å løse ulike utfordringer. Ofte gjør små digitale løft store forskjeller, enten det er samhandlingsløsninger for en spredt kommune, eller sensorteknologi som gjør at eldre får lenger botid i hjemmet.

Med lanseringen av Barns Digitale Rettigheter i august markerte selskapet seg ytterligere på kartet når det gjelder digitalisering av skolen.

• Som storaktør må vi sette oss i førersetet for at samfunnet skal bevege seg og forskjellene utjevnes. Det er fortsatt store digitale ulikheter i den offentlige skolen. Det bekymrer meg, avslutter Jacobs.

Resultater, Atea-konsernet:

Konsernet hadde en oppgang i omsetningen med 3,9 prosent til 6 654 MNOK i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Resultatet (EBITDA) ble 269 MNOK, en økning på 14,8 prosent sammenlignet med tredje kvartal 2016.

Kvartalsrapport og presentasjon finnes her.

Pressekonferansen kan ses her.

Børsmeldingen finnes her.

Michael Jacobs, adm. dir. Atea Norge, +47 908 28 216, michael.jacobs@atea.no

Om Atea Norge (Atea AS):
Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 23 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 31 milliarder i 2016. www.atea.no