07-03-2024

Hent ut det beste fra alle aldersgrupper

De virksomhetene som lykkes med å ta i bruk ny teknologi på en god måte, er de som evner å kombinere tung erfaring med de unges iver og pågangsmot.

Eirik Norman Hansen

Eirik Norman Hansen er en av landets mest populære foredragsholdere, og kan mye om hvordan teknologien vil påvirke oss inn i fremtiden. Han er en gjenganger på scenen på de store konferansene og brukes ofte som rådgiver i strategiske prosesser inn mot ledergrupper og i styrerom. Det alle lurer på akkurat nå er hvordan de skal tilnærme seg nye teknologier, og da særlig kunstig intelligens (KI).

– Jeg ser på meg selv som en digital nomade og en teknologioptimist. Jeg har alltid ønsket å forstå hva teknologi er, hva det ikke er og hva det betyr for mennesker, bedrifter og samfunnet, sier Norman Hansen.

Les guiden vår: Den gode digitale arbeidsplassen.

De unge er ikke alltid best med ny teknologi

Inspirasjonen får han fra akademia, gjennom samtaler med bedriftsledere og ved å studere store mengder rapporter. Målet er å gjøre om innsikten til en historiefortelling, som er lett å forstå og som gjør at mennesker omfavner de mange mulighetene som teknologien gir oss.

– Akkurat nå er alle opptatt av kunstig intelligens, men vi har en tendens til å uroe oss for mye. Fokuser heller på hvordan vi kan ta i bruk teknologien på en god og forsvarlig måte, sier han.

Han beskriver at det er stort strekk i laget, og at de virksomhetene som lykkes best evner å kombinere tung erfaring med iveren og optimismen som råder hos de unge.

– Vi som er litt grå i håret tror gjerne at nye generasjoner mestrer teknologi mye bedre enn oss selv. Slik er det ikke alltid. De unge har stort behov for opplæring i nye verktøy, de må forstå hvordan det kan brukes inn i arbeidsprosesser og de må bevisstgjøres på hva de bør – og ikke bør gjøre. Fordi de er unge, er det masse de ikke har rukket å lære seg, sier han.

Sjefen må legge til rette for tillit og fleksibilitet

Han mener at de med noen år på baken har godt av å frigjøre seg fra gamle vaner og omfavne de fordelene teknologi kan gi, som for eksempel ved å ta i bruk digitale møter i større grad.

– Det er ikke hensiktsmessig å bruke lang tid på å koordinere møter fordi kalendre ikke går opp. Om vi er litt mer fleksible, får vi gjort ting raskere og vi kan samhandle bedre med flere, sier han.

Fleksibiliteten fordrer at virksomheten har investert i god teknologi for den digitale arbeidsplassen og at det finnes en stor grad av tillitt. Norman Hansen mener at ledere som opplever at ansatte ikke gidder å komme på kontoret, trolig har større underliggende utfordringer.

– Det handler jo ikke om vrangvilje, men at ansatte selv må kunne prioritere hvilke møter de vil ha ansikt til ansikt. De vet selv best hva som er riktig og viktig for å gjøre jobben, og vi må hjelpe ansatte med å få en god balanse i livet, sier han.

Norman Hansen har selv vært leder i kreativ næring. Da avslo han spørsmål fra ansatte som ville ha hjemmekontor i ny og ne.

– For ti år siden så skjønte jeg ikke bedre. I dag handler det om å ha et tillitsforhold, og de som utnytter dette vil alltid bli oppdaget. La folk jobbe der de selv mener de er mest produktive. Ha gjerne kjøreregler, men unngå absolutte pålegg.

Eirik Norman Hansen

Copilot på steroider

Norman Hansen inviteres ofte til å teste ny teknologi. Han mener vi har mye spennende i vente – så lenge utviklingen fortsatt drives av det som er fornuftig og nyttig.

– Bruk av virtuell og utvidet virkelighet i jobbsammenheng lover godt. Her kommer det mye spennende, som Apples nye briller, som smelter sammen digitalt innhold med dine fysiske omgivelser. Jeg testet også nylig en løsning der jeg kunne berøre andre deltagere i et digitalt møte, og snart vil det bli mulig å sette lukt på omgivelsene via VR-brillene. Det gir langt mer realistiske omgivelser, og gjør det mulig å skape en atmosfære i møtet som ellers ikke ville vært mulig, sier han.

Mange spår at neste gjennombrudd er det som kalles interaktiv KI. Der dagens løsninger med generativ KI tar en passiv rolle og kun bistår oss når vi ber om det, vil interaktiv, og etter hvert proaktiv KI, kunne bli en aktiv deltaker i våre liv. Dette er noe alle de store teknologiprodusentene jobber med.

– Interaktiv KI er kort forklart en programvare som følger og hjelper deg. Se på den som en slags Microsoft Copilot på steroider. Den observerer hva du gjør og kommer med forslag til smarte valg du kan foreta deg. Det kommer til å frigjøre masse tid, du slipper kjedelige rutineoppgaver og kan bedre løse de oppgavene som mennesker mestrer best, sier han.

Han gleder seg også til å få arbeidsverktøy med innebygget kunstig intelligens, som lar oss gjøre mye mer og samtidig belaster miljøet mindre. Da vil vi kunne jobbe mye mer med data i sanntid, og alle får muligheten til å trekke ut innsikt og skape beslutningsgrunnlag som tidligere var forbeholdt de aller største virksomhetene.

– Tar vi i bruk disse mulighetene kan vi klare å skape et raust og inkluderende arbeidsliv, der vi samtidig jobber smartere og mer effektivt. Vi kan jobbe på tvers av geografi og vi kan inkludere de som tidligere har slitt med å delta i arbeidslivet, som følge av kroniske sykdommer, funksjonsnedsettelser og lignende.

– Husk at i mange virksomheter er de beste arbeidstagerne introverte av natur. Ny teknologi kan legge til rette for samarbeid og gi de ansatte en bedre arbeidsdag, avslutter han.