03-03-2021

Slik unngår du sløsesjokket

IT-leverandører har et betydelig ansvar for å bidra til at elektronisk avfall blir gjenvunnet og resirkulert. Det handler om å forlenge levetiden til IT-utstyr, som din virksomhet allerede har, eller som din virksomhet planlegger å kjøpe inn, sier Elisabeth Nissen Eide, bærekraftsjef i Atea Norge.

Elisabeth Nissen Eide
Bilde: Daniel Jacobsen

Som vi så i NRK-serien «Sløsesjokket», er nordmenn godt over gjennomsnittet glad i digitale duppeditter. Ifølge en FN-rapport kvittet du deg gjennomsnittlig med 26 kilo elektronikk i 2019. Det fører Norge helt til topps på listen over land som produserer mest elektronisk avfall, såkalt EE-avfall per innbygger.

Bærekraftsjef i Atea Norge, Elisabeth Nissen Eide, mener at IT-leverandører og produsenter ikke kan fraskrive seg ansvaret for verdikjeden de er en så stor del av:

– Produktene vi selger består av materialer som må gjenvinnes. Dette ansvaret tar vi som leverandør ta på alvor. Ved å abonnere på, eller lease, IT-utstyr i stedet for å kjøpe nytt, håndterer vi hele livssyklusen til produktet og garanterer at PC’en gjenbrukes av andre, eller at materialene gjenvinnes til nye produkter, sier Nissen Eide.

Abonnementsløsning – et bærekraftig alternativ

Samlet produserte vi i Norge 139.000 tonn med EE-avfall for to år siden, og på verdensbasis var det nesten 54 millioner tonn med elektroniske og elektriske produkter som ble utrangert i 2019. FN forventer at dette øker til 74 millioner tonn i 2030. Nissen Eide mener at en abonnementsløsning for IT-produkter kan være et mer bærekraftig alternativ for virksomheter, og som vil få opp den resirkulerte andelen EE-avfall:

– Mengden EE-avfall vil trolig øke kraftig når en ny beregning for Norge og verden kommer, ettersom vi i løpet av 2020 har investert i mye nytt og mobilt IT-utstyr for å dekke behovene på hjemmekontoret. Det er litt av problemet med å gjøre engangsinnkjøp. Plutselig endrer situasjonen seg og du sitter igjen med masse utstyr du ikke har bruk for. Derfor mener vi i Atea at abonnementsløsninger kan være et mer bærekraftig alternativ for virksomheter, sier Nissen Eide.

tre pcer.foto

Gjenvinning og retur som “en tjeneste”

For å forlenge levetiden til IT-produkter bør produktene man planlegger å kjøpe inn, være en del av en langsiktig og bærekraftig strategi.

– Vi ønsker å bidra til å forlenge livssyklusen til IT-produkter, og tilbyr flere tjenester og verktøy som hjelper deg og med å tenke mer bærekraftig IT, som blant annet PC som en tjeneste. Dette er et miljøriktig valg som reduserer bedriftens miljøavtrykk, og som støtter FN’s bærekraftsmål og overgangen til en sirkulær økonomi, sier Nissen Eide.

Gjennom returordningen GoITloop, samler Atea inn utdaterte IT-enheter som blant annet PC’er, som virksomheten ikke har bruk for. Disse enhetene vil da bli resirkulert, bli reparert for ny bruk, eller få et nytt liv som den er etter forsvarlig sletting, avhengig av produktets tilstand.

– Produkter må designes for å gjenbrukes

FN slår fast at økningen i andelen avfall som blir resirkulert i verden «ikke holder følge med den globale økningen i EE-avfall».

– For å kunne resirkulere og gjenbruke materialene i produktene våre må de designes for å kunne tas fra hverandre. Vi utfordrer derfor alltid produsentene våre til å designe og lage produkter som kan gjenbrukes og som har lang levetid, avslutter Nissen Eide.

 

Dette er PC som tjeneste fra Atea
  • En abonnementsløsning for PC’er for offentlige og private virksomheter
  • Atea tar ansvar for hele livssyklusen til datamaskinene
  • Maskinene er pakket med resirkulert materiale
  • Transporten er gjort på den mest miljøbesparende måten
  • Maskinene kjører så energieffektivt som mulig
  • Utstyret leveres også ferdig av-emballert om det er ønskelig

 

HP, Lenovo og Dell logo.foto