Få kontroll på IT-utstyret ditt
Sørg for at IT-utstyret i virksomheten får et så langt liv som mulig, og når du ikke kan bruke det lenger – gi noen andre muligheten.
Noe av det viktigste du kan gjøre i arbeidet med å bruke ressursene dine smartere er å sørge for at IT-utstyret får et langt liv. Når vi vet at 95 prosent av miljøbelastningen knyttet til en PC kan spores tilbake til selve produksjonen, sier det seg selv at vi må produsere færrest mulig PCer.
Kjøper du riktig utstyr til rett ansatt, drifter og vedlikeholder det på en god måte, sørger for gjenbruk internt i virksomheten der det er mulig og sikrer at utstyr du er ferdig med kan brukes av andre eller resirkuleres, har du kommet langt.
– Vi må komme oss bort fra tankegangen om at ansatte skal ha det siste nye for å være fornøyde. Kjøper du godt og riktig utstyr vil dette kunne brukes lenger, og utstyret kan trolig brukes av mer enn én ansatt. Å få brukt utstyr er et kvalitetsstempel for virksomheten, som jeg tror stadig flere ansatte setter pris på, sier Jørgen Sundgot, som er ansvarlig for livssyklushåndtering i Atea.
– Kjøper du kraftigere utstyr, koster dette kanskje 50 prosent mer enn alternativet. Men hvis du kan bruke det dobbelt så lenge, er det et regnestykke som slår positivt ut både for miljøet og for lommeboka, sier han.
Les vår guide: Få fart på bærekraftsarbeidet
Gode verktøy og tjenester forlenger levetiden på datautstyret
Gjennom hele levetiden er det mange gode grep du kan ta for å redusere klimaavtrykket ditt. God drift gir færre problemer med utstyret, og ved å velge oppgraderinger og reparasjon fremfor å kjøpe nytt, reduserer du virksomhetens miljøbelastning vesentlig.
– I dag finnes det gode verktøy og tjenester som gjør at du kan automatisere og effektivisere mye av driften, og du kan ligge i forkant av problemer ved å følge med på hvordan IT-utstyret i virksomheten yter. Klarer du å ta tak i problemer før de oppstår, sikrer du høy oppetid og sikkerhet for dine ansatte samtidig som utstyret lever lenger. Det er vinn-vinn, sier han.
Med gode verktøy kan du også følge med på hvordan utstyret brukes. Dermed kan du fange opp endringer i bruk over tid, og for eksempel bytte utstyr mellom ansattgrupper. Dette kan forlenge levetiden til utstyret vesentlig.
– Du kan også feilsøke på en langt mer effektiv måte, om du følger med på bruken av utstyret. Om en ansatt klager på treg maskin eller at Teams fryser, kan det være at feilen egentlig ligger et annet sted, for eksempel i nettverket. Da er det både lønnsomt og klimavennlig å gjøre noe med nettverket, i stedet for å kjøpe en ny PC eller Mac, sier Sundgot.
Hva skjer med utstyret når du er ferdig med det?
Det viktigste er likevel hva du gjør med utstyret når du ikke lenger har bruk for det. Hvis du tar en liten rydderunde i kontorlokalene dine og sjekker hyller og skap, finner du garantert mange brukte datamaskiner. Overalt i Norge ligger det utstyr som enten burde vært brukt på nytt eller resirkulert.
– Brukt IT-utstyr har ofte en overraskende stor bruksverdi. Selv om du tenker at utstyret er utrangert, er det trolig andre som kan ha glede av det, sier han.
Atea tilbyr derfor tjenestene Ombruk og Goitloop, som hjelper deg med å bruke utstyr om igjen internt i virksomheten, eller å avhende IT-utstyr på en sikker, ansvarlig og effektiv måte - enten det skal til gjenbruk eller resirkulering. Alt utstyr med bruksverdi blir forsøkt solgt på nytt, og det som ikke kan gjenbrukes blir resirkulert og brukt i nytt utstyr.
Atea sørger for sikker innsamling av utstyret, gjennom sine Goitloop-skap, og står også for sikker sletting av utstyret i henhold til krav fra blant andre Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
– Siden oppstarten har vi håndtert over 800 000 enheter og sikret at 70 prosent av disse fikk et nytt liv et annet sted. Sammen med kundene våre har vi redusert miljøbelastningen med over 90 000 tonn CO2. Det betyr noe hva du gjør med IT-utstyret ditt når du er ferdig med det, sier han.
”Vi må komme oss bort fra tankegangen om at ansatte skal ha det siste nye for å være fornøyde”
Få hjelp med miljørapporteringen
Miljørapportering oppleves som en krevende oppgave for mange virksomheter. Stadig flere blir pålagt dette, og mange ønsker også å ligge i forkant og bruke dette som et konkurransefortrinn. Skal du få til dette er du avhengig av gode leverandører og partnere.
– Det er ekstremt krevende å samle inn all informasjonen du trenger, og i tillegg sikre at informasjonen er troverdig og kvalitetssikret. Her er det nok ingen virksomheter som er i mål, men mange er på god vei. Vi i Atea jobber med å tilby fullverdige miljøregnskap og -rapporter til våre kunder, og ønsker å være en god støtte i ansvarlighetsarbeidet, sier Sundgot.
Med avhendingstjenesten Goitloop kan du for eksempel hente ut gode rapporter på hvor mye utstyr du har levert inn, og dermed har tilbakeført til verdikjeden. Du får også god oversikt over hva som er solgt videre og hva som er resirkulert.
– Hvis du skal få resultater, må du gjøre dette skikkelig. Å håndtere IT-utstyr gjennom hele levetiden er en komplisert jobb og vi ser at stadig flere ønsker en partner som håndterer dette fra A til Å, sier han.
Kanskje har du allerede mye på plass, men trenger en leverandør som kan sy sammen helheten for deg. Da vet du at du sikrer høy oppetid og god brukervennlighet for dine ansatte, samtidig som du tar ansvar for en mer ansvarlig ressursbruk.
– Se for deg at du skal kjøpe en sykkel. Kommer delene fra ulike steder sitter du selv med ansvaret for at de passer og fungerer sammen. Det viktigste er at sykkelen fungerer optimalt og tar deg dit du skal. Så når du skal velge leverandør, er det viktig å velge noen som forstår helheten og kan skru sammen sykkelen slik du ønsker, slik at du får en behagelig tur, avslutter han.
- Velg en leverandør som tilbyr en bestillingsløsning der dine ansatte selv kan bestille standardmodeller som er mer miljøvennlige og kan leve lenger
- En avtale om klargjøring sparer tid for IT-avdelingen og gjør at ansatte får ferdig oppsatt utstyr, klart til bruk, direkte fra leverandøren
- Invester i utstyr som er mer reparerbart og har lengre levetid. Bruk innsiktsverktøy for å overvåke bruken av utstyret og juster innkjøpene deretter
- Velg en driftstjeneste som hjelper deg med å administrere og vedlikeholde utstyret, og sikrer at det fungerer optimalt til enhver tid. Dette gir økt oppetid og forlenger levetiden for IT-utstyret
- Tilby en support-tjeneste som ansatte kan kontakte for å få hjelp med problemer og eventuelle reparasjoner
- Sørg for at gjenbruk blir normalen. Når en ansatt ikke lenger trenger utstyret, kan det trolig gå videre til en annen. Den riktige leverandøren kan også lagre overflødig utstyr for deg, som du kan bestille tilbake når det trengs
- Sørg for at utstyr som ikke lenger kan brukes i virksomheten enten selges videre eller resirkuleres på en miljøvennlig måte. En god avhendingstjeneste er til god hjelp
- Velg en leverandør som kan gi deg god innsikt i CO2-avtrykket til IT-utstyret gjennom hele levetiden, fra produksjon til avhending. Dette hjelper deg med å rapportere ihht miljøkrav og gjør deg i stand til å ta gode, ansvarlige beslutninger
- Velg en partner som kan sy sammen helheten, slik at du må bruke minst mulig tid på IT-utstyret, samtidig som du vet at du sikrer høy oppetid, sikkerhet og god brukervennlighet for dine ansatte. At det også er ansvarlig og lønnsomt, er en stor bonus