Bilde: Daniel Jacobsen

Slik skal bilimportørene kapre deg som kunde i fremtiden

Reportasje 2019-02-23
Bertel O. Steen og Møller Mobility Group, to av Norges største bilimportører, ser for seg at de må levere på helt andre kundepreferanser for å tjene penger på folks transportbehov i fremtiden.


I den nyeste episoden av tech-podkastserien «Teknologi. Av og for mennesker» laget av Oslo Business Forum og Atea er Håvard Andersen, konserndirektør for strategi og forretningsutvikling i Møller Mobility Group, og Are Knutsen, direktør for tjenesteutvikling og innovasjon i Bertel O. Steen, gjester.

De to er samstemte i at man i bilbransjen må tenke nytt i fremtiden, og da vil nye mobilitetstjenester bli et reelt alternativ tilden tradisjonelle måten å eie og disponere bilen på.

– Vi ser en klar trend fra at man historisk har solgt produkter og tilbudt finansieringsløsninger på de produktene, til at vi nå tror på en fremtid hvor vi vil selge mer tjenester fremfor produkter. For den jevne brukeren vil enkel tilgang til en delt sykkel eller bil ofte være et mer effektivt, -bærekraftig og rimeligere alternativ enn å eie sitt eget transportmiddel i storbyen. Dette bildet vil bare forsterkes i framtiden, sier Andersen.

”Tilgang til delt sykkel eller bil ofte være mer effektivt, bærekraftig og rimeligere.”

Knutsen forteller at bransjen gjennom de siste 100 årene gradvis har jobbet med å forbedre og profesjonalisere en verdikjede som er lagt opp rundt import av bil og deretter salg av den bilen til en privatkunde eller næringskunde.

– Nå ser vi at det produktet vi har profesjonalisert oss på å dra gjennom denne verdikjeden, det klarer vi ikke å få tak i nok av på kort sikt, i form av elbiler. Så ser vi også at kundene over tid ikke ønsker å kjøpe og eie produktet. Så hele verdikjeden vår må løftes opp og utfordres, og vi må tenke nytt, sier han.

Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer