Tilbake til Nyhetsarkiv
Pressemelding 2019-08-26

Smart databruk gjør NAV mer effektivt

NAV velger Tableau som datavisualiseringsverktøy levert av teknologiselskapene Atea og RAV. Avtalen har en verdi på 35 millioner kroner over 5 år.
Bilde: Daniel Jacobsen

Administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs sier at visualiseringsverktøyet spiller en viktig rolle NAVs digitaliseringsprosess:

– NAV har en visjon om å bli ledende innenfor digitalisering i offentlig sektor. Med Tableau har NAV fått et moderne visualiseringsverktøy med høy brukervennlighet og rik funksjonalitet for bruk i hele NAVs organisasjon. Med dette vil de både kunne jobbe mer effektivt og også kunne oppdage nye brukerbehov, og tilpasse tjenestene etter dette.

Rådata er enorme mengder informasjon som ikke har verdi uten at det blir satt i system, for eksempel informasjon om når barn i Norge fødes. Tableu hjelper brukere se og forstå data gjennom å vise denne informasjonen visuelt i en graf – for eksempel i sammenheng med geografisk lokasjon. Med dette kan brukeren spare tid på å finne sammenhenger raskere og gi flere brukere enklere tilgang til det samme datagrunnlaget og la de ta bedre beslutninger basert på dette.

Atea har i prosessen hatt et tett samarbeid med konsulenthuset RAV Norge.

Administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs, berømmer NAV som en fremoverlent samarbeidspartner som tør å ta store valg, som igjen påvirker tjenestetilbudet til hele den norske befolkning:

– Vi har jo alle et forhold til NAV i ulike stadier av livet. Nettopp derfor er jobben deres så samfunnskritisk. Det er imponerende hvordan de stadig ser fremover og tar valg som gagner oss alle. Denne våren har vi jobbet med implementering og vi gleder oss over at NAV har anskaffet ytterligere et markedsledende verktøy fra Atea i sitt arbeid med å modernisere dataplattformen.

Administrerende direktør Michael Jacobs: (+47) 908 28 216
Kommunikasjonsrådgiver, Tine Venås Kjeldsen: (+47) 938 63 11