Har professoren sprukket i begge ender?

2018-12-06

Automobiler, internett og verdens mest solgte frukttelefon: Også tidligere har vi sett latterliggjøring av teknologiutvikling bragt til skamme. Eventyret om informatikkprofessoren som manglet teknologioptimisme er like mye en komedie som en tragedie.

Nils Ola Bark Innovasjonsdirektør, Atea Norge

God dag, mann, økseskaft! skrev professor i informatikk, Kai A. Olsen i DN, tidligere i år. Tankene går rett til da Leif Osvolds feilslåtte spådom «Internett er en flopp» fikk spalteplass i DN i 1996. Osvold som ikke hadde tro på verdens mest demokratiske verktøy ler vi av i dag, selv om det er hentet ut fra en tid da internettet først og fremst var befolket av «fremtidsforskere» og «datafreaks». Nå preger IT-selskaper Forbes 500-liste, det har vært et sentralt våpen i flere nasjonsrevolusjoner og er vårt viktigste oppslagsverk for alt fra værvarsler, slektsforskning til kreftsymptomer.

”Prøv å få en telefonoperatør i Mumbai til å anslå hvor mye snø som ligger på parkeringsplassen utenfor Gran kommunehus.”

All teknologiutvikling må nemlig begynne et sted. Selv om det er mange som både ler og rister på hodet av chatbots, ytterst få førsteutgaver er perfekte. Vi må optimalisere design og kontinuerlig oppdatere endringer for å spisse produktet mot ønsket gevinst. Slik var det for steinaldermenneskets overgang fra flint til jern og slik er det også når AirBnB gir deg nye muligheter til å spe på boliglånet. Det er derfor skremmende at det er nettopp en informatikkprofessor som ønsker bedriftenes innovasjonsteg et skritt tilbake og chatbotten til livs. Programvaren som kan svare flere hundre mennesker samtidig, dele ut standardsvar som vi tidligere stod i lange telefonkøer for, booker hotellrom og melde oss inn på treningsenter før vi har beveget oss ut av godstolen. Enkelte virksomheter har satt denne delen av tjenestetilbudet til lavkostland, også dét med vekslende hell. Prøv å få en telefonoperatør i Mumbai til å anslå hvor mye snø som ligger på parkeringsplassen utenfor Gran kommunehus.

”Vi må optimalisere design og kontinuerlig oppdatere endringer for å spisse produktet mot ønsket gevinst.”

Også jeg har sittet frustrert og ønsket en chatbot var mer presis til akkurat mitt behov, men jeg vet også at de siste tiårenes utvikling gjør at vi etter alle solemerker har vi mye godt i vente. I mellomtiden sparer jeg tid, puls og frustrasjon ødslet bort på dårlig pausemusikk fordi mange botter faktisk kan det det svarer på. Selvfølgelig kan man diskutere om hvorvidt Kommune-Kari er så god på kjønnsfordelingen i Gran kommune, eller om hennes potensielle fremtidsbror Kommune-Kahled (heia kjønnsnøytralitet!) noen gang vil huske hvem som vant tombolaen på grendehuset i 1993. Men helt ærlig, du ville nok klatret langt opp i kommunens telefontre før du ville fått et svar på alt dette med en personlig, lokal, analog telefonsvarer. Før vi begir oss ut på den sagaen, kunne du bare googlet. På internett. Som vi forhåpentligvis kan enes om at er kommet for å bli.