22-05-2023

Bli kjent med Sarah Louise i Atea

Som Solution Sales Specialist innenfor skytjenester, skal Sarah Louise hjelpe kunder med å kartlegge deres nåværende miljø, se på forbedringer, nye muligheter og være en pålitelig rådgiver.

Sarah Louise Åsheim
Om Sarah Louise

Alder: 28 år 

Bosted:
 Oslo
 

Utdanning:
Jeg har en bachelorgrad i E-Business fra Høyskolen Kristiania og en mastergrad i Teknologi, menneske og samfunn fra Universitetet i Agder (UIA).  

Stillingstittel: Solution Sales Specialist  

Favorittmat:
 Jeg er veldig glad i sjømat
 

Funfact:
Jeg var barnesanger i Den Norske Opera & Ballett i 9 år
 

1. Bakgrunn

Jeg har alltid hatt en stor interesse for teknologi, og det var derfor naturlig for meg å velge den retningen når det kom til utdannelse. Jeg tok en bachelor i E-business ved Høyskolen Kristiania. Dette er en utdannelse som fokuserer på hvordan IT-baserte forretningssystemer kan skape økt verdi for enkeltpersoner, bedrifter, organisasjoner og samfunn. Etter bacheloren flyttet jeg til Stavanger og fikk jobb i Stavanger kommune som systemrådgiver. Det å jobbe i det offentlige har gitt meg god kunnskap rundt hvordan det offentlige fungerer, samt hvordan kundekommunikasjon og samarbeidet internt er avgjørende for å få til gode løsninger. Etter 5 år i Stavanger gikk turen tilbake til Oslo og jeg fikk drømmejobben i Atea. 

Jeg startet i Atea 1. november 2022, så langt har jeg vært igjennom en god onboarding som først startet med et generelt opplegg for alle nyansatte. Deretter ble jeg kjent med min avdeling og startet med opplæring i forhold til min egen rolle. Opplæringen består av en god blanding med teori og praksis. Jeg tar sertifiseringer samtidig som jeg sitter i kundecaser og lærer av dyktige kollegaer.

2. Hva innebærer jobben din?  

Jeg jobber som løsningsrådgiver innenfor skytjenester. Dette innebærer at jeg skal veilede og bistå kunden med å hente mest mulig verdi fra deres skymiljø. Jeg skal blant annet hjelpe med å kartlegge kundens nåværende miljø, se på mulige forbedringer, finne nye muligheter og være en pålitelig rådgiver. 

3. Hvordan er en typisk arbeidsdag?   

Min arbeidsdag er veldig variert, noe jeg liker godt. Jeg jobber mye i team og på tvers av ulike avdelinger. En dag kan jeg være ute i kundemøter og snakke om fremtidig skystrategi, andre dager sitter jeg med sertifiseringer eller jobber med anbud. Jeg styrer mye av hverdagen min selv, noe som gir meg mulighet til å tilpasse arbeidsoppgavene slik at jeg får utnyttet tiden på en god måte.

4. Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?  

Jeg må jo starte med å trekke frem skyteknologien. Jeg tror at enda flere kommer til å se mengden av muligheter som finnes i skyløsningene. Med dette menes ikke at alt skal ut i skyen, men de prosessene som kan bli flyttet, blir det. Dette for å få utnyttet ressursene mer effektivt og for å få hentet ut mest mulig verdi av den dataen bedriften sitter på. 

En annen trend jeg tror vi kommer til å se mer av er kunstig intelligens. I tillegg tror jeg at forståelsen rundt viktigheten av sikkerhet, personvern og bærekraft bare vil øke. 

5. Hva er dine beste tips for å holde seg oppdatert innen IT-bransjen?  

Det arrangeres mange gode seminarer og kurs som gir godt faglig påfyll. Videre liker jeg å lese faglitteratur om de temaene jeg vil fordype meg i, eller å høre på podkaster. Atea har to gode podkaster, «Teknologi og menneske» som er laget med Oslo Business Forum, og «Før alarmen går». Begge disse podkastene gir deg godt med input. Ellers hjelper det alltid å være nysgjerrig, det er mange dyktige kollegaer og kunder som sitter på mengder med kompetanse.

6. Hva er du mest stolt av å ha oppnådd?  

Jeg er veldig stolt over å ha gjennomført hele mastergraden min parallelt med at jeg jobbet fulltid. Dette var også en fordel for meg da jeg forsket på digitalisering i offentlig forvaltning, samtidig som jeg jobbet i Stavanger kommune. Jeg kunne da binde jobb og studie tett sammen.

7. Hva gjør Atea til The Place To Be for deg?  

The Place To Be er Atea sin visjon. For meg betyr dette at Atea er selskapet som både kunder, samarbeidspartnere og ansatte ønsker å være hos. Denne visjonen er noe man som nyansatt merker godt gjennom kulturen som finnes i selskapet.  

8. Hva er din største interesse eller hobby?

Jeg har en hund som tar opp mesteparten av tiden min. Derfor blir mye tur enten rundt i nærområdet eller i skogen. Videre elsker jeg å reise og oppleve nye steder og kulturer med familie og venner.

 Sarah Louise og hund