25-09-2022

Bli kjent med Aina i Atea

Som løsningsselger hjelper Aina kundene våre til å se merverdi av å bruke Atea som leverandør av klient og mobil. Jobben krever at man forholder seg til mange mennesker, og hun mener derfor at det er en fordel å være serviceinnstilt, strategisk og løsningsorientert for å lykkes.

Aina

1. Utdanning og yrkesbakgrunn?

Etter å ha gått yrkeslinjen, service og samferdsel på videregående, tok jeg et år med påbygg. Videre tok jeg en bachelorgrad i Markedsføring med fordypning i logistikk på Handelshøyskolen BI Bergen. Før jeg var ferdig utdannet fikk jeg tilbud om jobb i et av de største strømselskapene i Norge og startet som selger til privatmarkedet. Etter et par år gikk jeg videre innen salg til bedrifter, og lærte utrolig mye av det. Etter 4 år i strøm-bransjen ønsket jeg meg noe nytt og fikk meg jobb som selger av kinoreklame til bedrifter. Det var en utrolig kreativ jobb der jeg også fikk erfaring som en slags prosjektleder for eventer på kino. I 2020 var jeg heldig og ble kontaktet av en rekrutterer som fortalte meg om Atea og det store salgslaget som finnes i Bergen. Jeg bestemte meg tidlig for at dette var noe jeg var veldig interessert i å bli med på.

2. Hvordan er jobben din?

Min jobb er i bunn og grunn å hjelpe kundene våre til å se merverdi av å bruke Atea som leverandør av klient og mobil. Jeg opptrer også som et kontaktpunkt mellom kunde, ulike produsenter og distributører. Jeg jobber for at kundene skal få en god opplevelse av å handle med oss. Jeg er veldig heldig som har mange flotte og flinke kollegaer som jobber i et unikt salgs-samarbeid!
 

3. Hva kreves av ferdigheter for å lykkes i denne jobben?

Man bør være interessert, serviceinnstilt og løsningsorientert. Jobben krever at man forholder seg til mange mennesker, både internt og eksternt. Det er en fordel å kunne tenkte strategisk for å kunne yte best mulig på veiene av kunden.

4. Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?

Jeg får regelmessig oppdateringer og kurs på jobb, jeg har også en egen interesse for å holde meg oppdatert. Det viktigste er å holde en tett og god dialog med kunden slik at vi kan forstå og følge deres utvikling og behov, samtidig som vi hele veien gjør de oppmerksom på hvilke muligheter som finnes.

5. Hva slags andre muligheter finnes det innenfor yrket?

Som løsningsselger treffer jeg utrolig mange mennesker som gir muligheter til utvikling både bakover og fremover i verdikjeden. Min rolle gir meg erfaring som rådgiver, selger, forhandler, prosjektledelse og kundeservice.

6. Dersom du var fersk student i dag, hvilke fag/studier ville du valgt?

Vanskelig å si hva jeg hadde gjort om jeg fikk velge igjen, trolig hadde jeg valgt det samme. Det at jeg gikk for en fordypning i logistikk har helt klart gitt meg en fordel i å kunne forstå mer av hvordan våre distributører jobber. Erfaringen fra tidligere arbeid har gitt meg evnen til å motivere meg selv og tenke kreativt og løsningsorientert.

7. Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Jeg tror fremtiden kommer til å være preget av et behov for flere tjenester innen teknologi. Det er heller ingen tvil om at bærekraft kommer til å spille en større rolle fremover for hvordan bedrifter velger å handle. Når vi kan levere en kostnadseffektiv, driftseffektiv og bærekraftig løsning er vi langt på riktig vei!