Til forsiden
Chat med oss
23-05-2025

Debatten Norge ikke lenger kan utsette

Mens EU, USA og Kina rykker frem med grønn teknologi, kunstig intelligens og skalerbare teknologiselskaper, så lurer vi på: henger Norge med? Er det mangel på gjennomføringsevne, effektive insentiver, politisk mot og gammelt tankesett?

Morten Dalsmo, konserndirektør i SINTEF, Bente Sollid, styregrossist og strategisk rådgiver, og Christian Brosstad, Atea.

Er Norge i ferd med å sakke akterut i det globale teknologikappløpet? Ifølge to av landets fremste teknologi- og innovasjonsprofiler, Morten Dalsmo, konserndirektør i SINTEF og Bente Sollid, styregrossist og strategisk rådgiver, er tiden for strategier og store ord over. Nå handler det om handling, gjennomføring og ambisjon.

 

 

 

– Klisjeene står i kø, men bak frasene om omstilling, digital transformasjon og innovasjon ligger en ubehagelig realitet vi ikke lenger kan ignorere. Det går for tregt, og tiden for småjusteringer er over, sier Sollid.

 

En ny industriell æra er vår mulighet

Norge gikk glipp av plattformrevolusjonen. Vi skapte ikke våre egne Google eller Amazon. Men i overgangen til industriell AI, står vi sterkere.

– Nå er det vår tur. Vi har tung industri, vi har data, og vi har sterke domenemiljøer. Kobler vi det med digital kompetanse, har vi et konkurransefortrinn, mener Dalsmo. Norske selskaper som Yara, Hydro og Elkem er allerede i front globalt innen grønn og digital industri. Men disse suksessene er unntak. Skal vi løfte hele bredden, må vi satse langt mer på forskning og utvikling.

 

Fra strategi til handling

Norge er gode på å lage strategier – men svake på å iverksette dem. Regjeringens digitaliseringsstrategi ble lansert første gang for en del år siden. Allerede da pekte regjeringen på AI som et nøkkelområde. Lite skjedde.

”Når vi er enige om en strategi, klapper vi oss selv på skuldra. Men vi gjør ingen verdens ting. Det må vi slutte med.”

— Bente Sollid, styregrossist og strategisk rådgiver

 

Regjeringens AI-milliard er et viktig skritt, men fortsatt bare en brøkdel av det som trengs.

 

Kapital, kompetanse og kultur

Skal vi lykkes, må vi få på plass risikovillig kapital, styrket teknologiforståelse i styrerommene og ikke minst en kultur for skalering og verdiskaping.

– Vi mangler ikke ideer, men vi mangler gjennomføringsevne, insentiver og kanskje også politisk mot, sier Sollid.

Kultur er avgjørende. Norge har vært «for velfødd», ifølge Dalsmo. Det må vi riste av oss. Innovasjon skjer oftest i møte med kriser – og det er akkurat det vi nå står midt i: en grønn og digital transformasjon som krever djerve valg.

 

Utdanning og humankapital – helt avgjørende

Et digitalt Norge trenger spisskompetanse – og mange flere med realfagsbakgrunn. I dag velger for få elever fordypning i matematikk og teknologi.

– Vi må tenke nytt helt fra barnehagen. Vi trenger flere digitale hoder – og vi må tiltrekke oss talent fra hele verden, sier Dalsmo.

Mangfold, inkludering og internasjonal rekruttering er ikke bare fine ord – det er forutsetninger for å lykkes i et globalt teknologilandskap.

 

Europas plass og Norges ansvar

Mens Finland grunnlovsfester forskningssatsing og Danmark henter hjem Nvidia, må Norge se mot en tettere integrasjon med både Norden og EU. – Digital suverenitet er avgjørende. Vi må samarbeide tettere med nabolandene våre og investere i teknologiinfrastruktur på hjemmebane, sier Sollid.

Vi kan ikke konkurrere med USA og Kina på volum, men vi kan ta posisjon innen bærekraftig industri, helse, forsvar og høyteknologi – dersom vi våger å satse.

Det haster. Men det er ikke for sent. - Vi må opp på surfebrettet nå. Teknologibølgen er her. Om vi ikke rir den, blir vi overkjørt, sier Sollid.

 

”Vi må opp på surfebrettet nå. Teknologibølgen er her. Om vi ikke rir den, blir vi overkjørt”

— Bente Sollid, styregrossist og strategisk rådgiver

 

Begge er optimistiske. For teknologien gir ikke bare utfordringer, men et enormt mulighetsrom. Norsk næringsliv har talentene, dataene og vilje. Nå må vi bare koble det sammen og sette fart.

– Det er nå vi må handle. Vi må få flere til å ta risiko, flere til å satse. Og det må komme hele veien fra styrerommet til klasserommet, sier Dalsmo.