16-10-2019

Atea innleder samarbeid med Amazon

Atea har tidligere inngått et bredt samarbeid med Microsoft, VMware, IBM og Red Hat, og gjør nå det samme med Amazon Web Services (AWS). Totalt vil 400 konsulenter få opplæring og sertifiseringer i AWS-teknologi i løpet av de neste to årene.

Michael Jacobs

- Atea har lansert et bredt initiativ for å utvikle virksomheten innen skyløsninger. Vårt samarbeid med AWS er ​​en viktig komponent som gjør at Atea vil kunne tilby kunder en komplett «Hybrid Multi Cloud»-plattform. Vi vil dermed bli markedsledende i Norden når det gjelder å tilby AWS skytjenester og support, sier Steinar Sønsteby, konsernsjef i Atea ASA.

Et fantastisk grunnlag for å hjelpe kundene

Microsoft, VMware, IBM, Red Hat og Amazon har investert mye for å bygge og drifte lokale datasentre i Norden. Disse investeringene, kombinert med Ateas syv lokale datasentre og kundenes egne ressurser, gir et fantastisk grunnlag for å hjelpe kunder med å utvikle en moderne, hybrid infrastruktur.

Hvordan skape verdier for kundene

Atea begynte å jobbe med en strategisk plan sammen med AWS for over ett år siden. Dette inkluderte en analyse av hvordan AWS-tjenester best kan skape verdier for nordiske kunder.

Når AWS nå åpner sitt datasenter i Sverige, har tiden kommet for formelt å offentliggjøre samarbeidet. AWS vil trene flere hundre Atea-konsulenter slik at disse kan gi råd og støtte til kunder basert på deres behov. Avtalen gir også Atea attraktive og forutsigbare kommersielle vilkår, samt tilgang til globale eksperter fra AWS. AWS-produkter vil bli en integrert del av Ateas strategiske satsingsområder: Information Management, Digital Workplace og Hybrid Plattforms.

Strategisk rådgiver

- Atea er opptatt av å være en strategisk rådgiver i våre kunders digitaliseringsreise. Kundene våre ser stadig mer potensialet for verdiskaping ved å inkludere skyløsninger i sin digitale infrastruktur. Atea investerer derfor i å utvikle egen kompetanse slik at vi kan tilby løsninger som møter hver enkelt kundes behov. Med vårt brede produkttilbud og dype kompetanse innen IT-infrastrukturløsninger fra mange leverandører, har Atea etablert en unik posisjon i våre markeder, sier Michael Jacobs, adm. direktør i Atea Norge.