03-04-2020

Svindel via telefon øker

Det er den siste tiden registrert en markant økning i antall svindelanrop i Norge. Telenor sperret tre ganger så mange svindelanrop i en koronauke sammenlignet med en uke i februar.

Mann som skriver på mobil.Foto

Utnytter pandemisituasjonen

– Det er en del kriminelle som utnytter pandemisituasjonen vi er i nå. Vi oppfordrer alle til å ha en sunn skepsis til eposter, samtaler og SMS, som utgir seg fra å være fra kjente aktører i markedet, sier Lasse Grøndal, leder av Atea Mobil.

Det er sårbare situasjoner, som vi er midt inne i nå, de kriminelle er raske til å utnytte. Usikkerhet øker sannsynligheten for at svindelforsøkene lykkes.

– Covid-19-krisen skaper usikkerhet i samfunnet og vi befinner oss i en sårbar situasjon hvor mennesker lettere kan la seg påvirke. Dette ønsker svindlerne å utnytte, forteller Grøndal.

Det er også registrert mer enn 1000 prosent økning i «spoofing» den siste perioden. «Spoofing» er misbruk av norske telefonnumre, rett og slett en form for nummerforfalskning. Tillitten er høy til norske telefonnumre og svindlere spiller på denne tilliten, for å lure den som mottar samtalen til å oppgi opplysninger som kan brukes til svindel.

De kriminelle ønsker å oppnå to ting

Om du får en samtale fra et nummer som opplagt ikke tilhører vedkommende som ringer, har du blitt utsatt for «spoofing» (nummerforfalskning). Dette har gjerne ett av to formål:

  • Få tilgang til din PC (for å installere ondsinnet programvare). Denne varianten er ofte kjent som «Microsoft-svindel». Den som ringer sier at det er en feil på din PC og innringer ber om å gjennomføre diverse ting på maskinen din for å rette feilen. Dette gir de tilgang på maskinen din og de kan installere programvare som kan gi svindlerne påloggingsdetaljer til nettbank osv.
  • Skaffe seg tilgang på personlige opplysninger om deg som kan brukes i andre sammenhenger i etterkant.

Årsaken til at svindlerne ønsker å bruke norske nummer, er at det øker sannsynligheten for at samtalen blir besvart.

Hva gjør vi for å redusere omfanget?

Atea og vår tjenesteleverandør Telenor har satt opp ett samtalefilter som gjør at man ikke kan ringe fra utlandet med enkelte nummer. Dette er ikke en fullgod løsning, for det gjør at eieren av nummeret heller ikke får ringt fra utlandet. Men det bidrar til å redusere omfanget og mulighetene til de kriminelle.

– I Atea har vi sikkerhet helt øverst på agendaen, og nå jobbes det videre med analysearbeid for å redusere problemet. Dessverre er det ingen enkel løsning for å stoppe dette hundre prosent, men vi kommer til å jobbe sammen med Telenor framover for å gjør hverdagen til svindlerne enda vanskeligere, sier Grøndal.