01-07-2019

– Jeg er i konstant utvikling i en vanvittig spennende bransje

For løsningselger Raymond C. Dammen er egenutvikling en viktig del av jobben: Hver dag lærer jeg mye av våre partnere og leverandører. Jeg har også mulighet til å samarbeide med eksperter fra våre leverandører. Dette gjør at jeg er i konstant utvikling i en vanvittig spennende bransje.

Yrkesbakgrunn

Min første IT-jobb fikk jeg da jeg var 22 år, som supportkonsulent hos Wennstrom med teknisk support på kassasystemer og oppgradering av programvare og hardware til å ta imot chip. Deretter begynte jeg å jobbe hos Telecomputing (nå Visolit). Etter noen få måneder i support, ble en ny rolle opprettet som incident manager. Jeg ble også teamleder for områdene olje, gass og for kunder som trengte ekstra oppmerksomhet. Etter det ble jeg Key Account Manager hos Telecomputing. Deretter ble jeg kontaktet av Atea og begynte som løsningsselger for Atea Outsourcing Services. Her trives jeg veldig godt, ikke minst fordi Atea har en helt unik standing i markedet sammenlignet med mindre selskaper fordi vi blir kontaktet og slipper å løpe etter kundene.

 

Hva gjør du på jobb?

Jeg er salgssjef for Atea sky- og managed services for offentlige kunder, som betyr at jeg selger sky og driftstjenester til kommuner og offentlige foretak, svarer på anbud og bistår Ateas regionkontorer med å spre Ateas sky-budskap.

Mange bedrifter opplever at IT-avdelingen til tider kjemper for å henge med. I takt med at flere brukere kobles på og arbeidsrutiner digitaliseres, drukner mange avdelinger i feilsøking, midlertidige løsninger og support. Dette bistår jeg med. Med driftstjenester fra Atea, får kundene frigjort ressurser som kan brukes på mer verdiskapende arbeid – eller digitalisering om du vil.

En stor del av uken er jeg ute hos kunder sammen med kollegaene mine i regionene. Jeg deltar i kundecaser, er med på å besvare anbud og i enkelte større anbud er jeg i lead.

Jeg ble account manager i på grunn av kompetanse som er bygget opp over ti år med spesialisering innen drift. Jeg har dyp respekt for kollegaene mine skal bistå kundene med alt Atea leverer og jeg er glad jeg da kan bistå med min spesialkompetanse og kjennskap til spillet mellom applikasjonene: Hva er mulig og hva er ikke mulig og hva kundene må tenke på ved tjenesteutsetting av driften.

Jeg er også tjenesteansvarlig for kommuneplattformen vår, som er vår dedikerte og spesialtilpassede plattform mot kommuner, og som ivaretar områder som FEIDE, Uninett, Norsk Helsenett, knytning mot Skatteetaten og knytning mot NAV. Den hybride plattformen er blant annet ISO-sertifisert og etter GDPR-standard, og har sikker sone for å håndtere personopplysninger og helseapplikasjoner. Dette er viktig fordi dagens kommuner har sikkerhet som et av de viktigste områdene. Vi i Atea gir rett og slett kundene tilgang til en plattform og en IT-avdeling som er alltid er driftet. Jobben min er å frigjøre IT-mannskapet slik at de som kjenner sin virksomhet best får mulighet til å være med på digitaliseringen gjennom å videreutvikle og forbedre tjenestene og applikasjonene og brukerflater for ansatte og kommunens innbyggere.

 

Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å få og trives i denne jobben?

Du bør ha stå-på-vilje, evne til å ha flere baller i lufta samtidig og se helhetsbildet hos kunder. Trivsel får man med på kjøpet i Atea!

Du må også kunne kommunisere med mange forskjellige folk. Jeg samarbeider med kollegaer i alle regionene og byene våre, ulike avdelinger og i team hos kundene, fra CIO til dem som jobber med lagring, sikkerhet og backup hos kundene våre. Særlig viktig er det å lytte til kunden og oversette kundens behov til et teknisk godt nok språk som gjør at arkitektene våre får levert i henhold til kundens ønsker.

Jobben er spennende fordi det er høy takhøyde, stadige endringer og det skjer noe hele tiden. Jeg selger også med samvittighet fordi jeg har et stort ansvar og gjør jeg feil kan det påvirke en hel kommune med deres innbygger. Gale svar kan få store fatale konsekvenser. Kundene legger et stort ansvar over i mine hender og dette ansvaret er svært viktig for meg å ivareta på en god måte.

 

Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?

I Atea samarbeider vi tett med leverandører og partnere. Samtidig har jeg stor interesse for teknologi og leser mye. Den utrolige farten på utviklingen gjør at det holder ikke lenger å bare følge med mellom klokken 8 og klokken 16. En må rett og slett elske faget og være litt nerd for å være en kompetent rådgiver for kundene våre.

 

Hvem er dine tech-forbilder og hvorfor?

Elon Musk, med-grunnlegger av PayPal, betalingsfunksjonen som revolusjonerte netthandel, og nå fordi han er i ferd med å tvinge bilbransjen til å ta biler med elektrisk drivlinje på alvor. Begge disse områdene er spennende fordi det endrer og påvirker så vanvittig mange mennesker og samfunnet vi lever i. Fra å gå i bank å betale regninger, til det mobilen er blitt i dag.

 

Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Vi vil se en økt grad av tjenesteutsetting, mye grunnet underskudd på kompetanse kombinert med flere krav mot kommuner og bedrifter. Det betyr at flere virksomheter, offentlige som private vil velge å kjøpe tjenester fremfor å ansette kompetanse og kjøpe utstyr til å ha internt. Det vil også bli flere applikasjoner som kan skaffes direkte fra applikasjonsleverandører som SaaS (software som en tjeneste). For kommuner stilles det flere krav innen GDPR, sikkerhet og digitalisering. I digitalisering ligger det å arbeide smartere, tilrettelegge digitale plattformer slik at kommune kan samhandel mer interaktivt med innbyggerne. Alt fra å få tildelt barnehageplass ved hjelp av en APP til at byggesøknaden kan med AI godkjennes automatisk. 

Skykonseptet er både ferskt og noe man har jobbet for å utvikle i mange år, så for meg som rådgiver gjelder det å følge med på det som kommer hver dag.