31-01-2022

Derfor bør flere sikre seg oppdaterte Microsoft-lisenser allerede nå

10. januar 2022 lanserte Microsoft nye oppdateringer i CSP-programmet (Cloud Solution Provider). Atle Thoresen er senior løsningsrådgiver i Atea, og har jobbet med Microsoft-produktene i 20 år. Her deler han sine beste tips til hvorfor flere burde oppdatere lisensavtalene sine allerede nå.

Fire personer sitter i møterom og jobber

Hvorfor oppdaterer Microsoft CSP-programmet?

Formålet med oppdateringene er å gjøre det enklere å kjøpe Microsoft-produkter, der bedriftene nå i større grad skal kunne velge løsninger som er skreddersydd deres forretningsbehov. Microsoft tilbyr de fleste av sine tjenester via CSP-programmet; for eksempel Microsoft 365, Azure plan, sikkerhetstjenester og Server Software. Dette er et viktig tiltak for å redusere kompleksiteten rundt Microsoft-lisensieringen, og vi ser også at endringene vil føre med seg en rekke fordeler, sier Thoresen.

De viktigste oppdateringene i CSP-programmet

Først og fremst blir det endringer i hvordan man kjøper CSP-lisenser; kundene har nå flere alternativer og muligheter etter at Microsoft rullet ut New Commerce Experience. Kundene får flere valg; de kan velge månedlig lisenser og dermed ha full fleksibilitet, eller de kan ha årlige abonnement på den samme Microsoft-tjenesten, som da vil være noe rimeligere enn månedlig abonnement. Årlig eller 3-årige lisenser må betales ved avtalestart, og kundene får til gjengjeld prisgaranti for hele avtaleperioden. Microsoft kunngjorde i 2021 at alle månedlige lisenser øker med 20% fra og med 10.mars, og det gis kun prisgaranti for én måned av gangen. Med andre ord vil det være lønnsomt for veldig mange å flytte over til årlige lisenser, spesielt da Microsoft har en 5% rabatt overgangsperiode frem til 31.mars. Og ettersom de ikke er underlagt prisøkningen, understreker han og legger til:

– Kundene kan også velge å kjøre lisenser på tvers av avtalene, noe som gjør det enklere å gi ansatte de tjenestene de trenger, når de trenger det. Det er enklere å samle alle abonnement med samme oppstartdato, slik at de igjen får samme fornyelsesdato.

Hvorfor bør man sikre seg oppdaterte CSP-lisenser allerede nå? 

Endringene ble tilgjengelig 10.januar 2022, og Microsoft tilbyr nå våre kunder muligheten til å låse prisene på de fleste tjenestene. Dette til en redusert pris i en bestemt periode, avhengig av hva kunden trenger og ønsker. Vi tilbyr 20% avslag på månedlige abonnement ut juni, og 5% avslag på årlige abonnement ut mars 2022. Her er det mulig for kundene å skreddersy den løsningen som passer dem best. Fra 10.mars 2022 vil inngåelse av nye avtaler og fornyelser av eksisterende bare være tilgjengelig gjennom de nye vilkårene, sier løsningsrådgiveren.

Hvorfor velger mange Atea som partner av CSP-programmet?

Atea er et ledende IT-selskap i Norden og Baltikum, og i Norge er vi fordelt på 22 kontorer som betyr at vi kan gjøre lokale tilpasninger for kundene våre. Som partner forstår vi hva slags teknologi, og hva som trengs for at kundene skal bli mer effektive og produktive, sier han.

Atea har utviklet en egen portal for sine CSP-kunder; en plattform hvor du kan håndtere lisenser, fakturaer, ordre, men også hente ut rapporter på forbruk per måned, kvartal og år.

Det er viktig for oss å tilby fleksible løsninger og tilgjengelig kundesupport til enhver tid. Derfor garanterer vi hjelp 24 timer i døgnet, 365 dager i året, helt uten ekstra kostnader! 

atle i atea.foto

– Jeg våger å gå så langt som å si at vi har noen av Norges beste løsningsrådgivere innen Software. Atea har både store og små, offentlige og private kunder i porteføljen. Det krever selvfølgelig at vi samarbeider tett med våre leverandører for å finne fram til de beste løsningene, basert på kundenes behov. Siden vi også har en rekke sertifiseringer hos flere Software- leverandører, kan vi ikke bare tilby en ren Software-transaksjon, men også støtte til hele verdikjeden. Markedet blir mer og mer digitalt, og alle rene transaksjoner går raskere. Vi har et sterkt apparat som sørger for at kundene oppnår sine mål om økt effektivitet og produktivitet når de handler tjenester hos oss. Våre kunder skal være korrekt lisensiert, og kun betale for det de bruker og har bruk for, avslutter Thoresen.