2020-08-17

Bli kjent med Mina i Atea: Fra servitør til IT-bransjen

Mina Bratlie er kundeansvarlig i Atea, og brenner for god service og kundeopplevelser.

Peter Tryggestad.Foto
Peter Tryggestad Kommunikasjonsrådgiver

Utdanning og yrkesbakgrunn?

På Videregående skole gikk jeg allmennfag, slik at jeg hadde mer spillerom for hva jeg kunne gå videre med. Der spesialiserte jeg meg i rettslære, biologi og psykologi. Som 18 åring fikk jeg meg jobb i oppvasken på en restaurant, mens jeg gikk siste året på vgs. Kort tid etter ble jeg forfremmet til kokk, og så servitør. Min interesse for god service og kundeopplevelse ledet meg videre inn som kundekonsulent på Atea sitt kundesenter. Nå, ett år senere, er jeg kundeansvarlig for SMB-markedet i Atea, som jobber med små og mellomstore bedrifter.

Hvordan er jobben din?

Min avdeling er spesialisert innenfor små og mellomstore bedrifter. Vi leverer et heldekkende tilbud av produkter og tjenester. Hos oss hjelper vi kunder med hele verdikjeden: fra behovskartlegging, rådgivning, utvikling, produkter, tjenester, drift og vedlikehold.

En typisk hverdag hos meg består av kundemøter, og oppfølgning av kunder. Det å finne riktige løsninger til kunder, og kunne være en rådgiver for deres bedrift er helt sentralt. Vi må forstå hvordan teknologien påvirker kundene våre, og hvordan vi kan bidra for å gjøre de bedre. Som kundeansvarlig er hver dag aldri den samme. Jeg har rundt 210 kunder som jeg ha ansvar for å følge opp og gi råd til. Det er derfor viktig med gode kommunikasjonsevner og masse pågangsmot.

Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å få og trives i denne jobben?

Du er nødt til å være fremoverlent, selvstendig og ha pågangsmot. Du trenger ingen spesifikk utdanning for å jobbe som kundeansvarlig, men erfaring, kompetanse og utdanning innenfor IT er relevant.
Jeg hadde selv ingen erfaring fra IT-bransjen før jeg begynte i Atea. Det å være nysgjerrig, og ha viljestyrke, er noe som har ledet min vei dit jeg er i dag. Som kundeansvarlig er det viktig å ha struktur, samtidig må du tåle å ha mange baller i luften og klare å lande de.

Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke har tenkt så mye på hvordan IT påvirker min hverdag. Det var når jeg først begynte i Atea som kundekonsulent at øynene åpnet seg. Jeg holder meg blant annet oppdatert med å lytte til vår egen podkast, samt følge andre bransjer på LinkedIn. Vi har også tett samarbeid med produsenter som holder oss oppdaterte med det nyeste av det nye.

Hva slags andre muligheter finnes det innenfor yrket?

Det er nok veldig varierende etter hvor du jobber. I Atea er det mange muligheter, fordi vi er et stort konsern i vekst. Du kan jobbe deg oppover til høyere stillinger med mer ansvar. Når du jobber som kundeansvarlig i SMB markedet, opparbeider du deg erfaring som kan være relevant for andre bedrifter. Jeg synes det er utrolig flott å få være med på å bygge opp SMB-markedet i Atea, og min egen karriere.

Dersom du var fersk student i dag, hvilke fag/studier ville du valgt?

Jeg ville studert kunstig intelligens og robotikk, fordi den teknologiske utviklingen fortsetter i full fart. Fremtiden kommer til å handle om mer automatiserte prosesser. Kunstig intelligens og robotikk er fremtiden, og det bidrar til å effektivisere og forbedre alt rundt oss.

Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Jeg tror dette med kunstig intelligens er noe som kommer til å prege bransjen i tiden som kommer.
Vi ser jo stadig at etterspørselen etter AI kompetanse blir større og større når det kommer til bedriftsmarkedet. Samtidig tenker jeg det også blir viktig med kundeservice og rådgiving innenfor dette og teknologi generelt.