2020-10-02

Bli kjent med Maren Lodden i Atea Analytics

Maren hjelper kundene å ta datadrevne beslutninger, og er nok den eneste konsulenten i Atea som har vært med å designe en Formel 1-bil.

Peter Tryggestad
Peter Tryggestad Kommunikasjonsrådgiver
Smilende Maren Lodden i Atea.foto

Utdanning og yrkesbakgrunn? 

Jeg begynte på maskiningeniør-linjen ved Universitetet i Stavanger i 2014, da denne utdanningen ga et veldig godt utgangspunkt for videreutdanning i ulike retninger. Under studietiden i Stavanger involverte jeg meg i studentorganisasjonen ION Racing, hvor studenter fra universiteter i hele verden designer og bygger en lett Formel 1 racerbil på litt under 1 år. Hvert lag møtes ved Silverstone i England for å bli vurdert i 8 ulike kategorier, som for eksempel design, kostnad og akselerasjon. Jeg hadde selv ansvar for design og produksjon av dempesystemet på racerbilen, og dette åpnet øynene mine for viktigheten av hands-on erfaring for å oppnå best mulig læring.

Etter hvert som bachelorgraden nærmet seg fullført var det tid for å velge veien videre, og valget landet raskt på mastergraden Innovasjon og Entreprenørskap fra Universitet i Oslo, mye på grunn av de to praksisperiodene som er inkludert i utdanningen. Når studietiden nærmet seg slutten var det etter to arbeidsforhold, både i Data Gumbo og G2Ocean, hvor jeg så de uendelige mulighetene som ligger innenfor dette fagfeltet, var det helt naturlig for meg å søke en karrierestart innenfor IT.

Hvordan er jobben din?

Nå har jeg jobbet ett år som konsulent i Atea Analytics, avdeling Bergen. Denne reisen begynte med 8 uker i Oslo på Microsoft University (MSU) – Business Intelligence & Advanced Analytics. Dette ga meg et veldig godt utgangspunkt siden utdanningen min ikke var spisset direkte mot IT. Når jeg endelig kom tilbake på kontoret i Bergen og fikk sette alt jeg hadde lært på MSU ut i praksis, var det en utrolig bratt læringskurve.  

I min rolle hjelper jeg kunder å samle inn, strukturere og visualisere data for å hente frem verdien i dataene som er tilgjengelig. Dette hjelper våre kunder å få bedre innsikt i egen virksomhet, ved å gi et samlet datagrunnlag som tilrettelegger for datadrevne beslutninger. Mine arbeidsoppgaver er veldig varierte, utfordrende og spennende. Som konsulent i Atea er man både rådgiver i kundemøter, kursholder, og arkitekt for datavarehus. Akkurat denne kombinasjonen av teknisk kompetanse kombinert med rådgivning ute hos kunde, er en av grunnen til at jeg trives så godt i denne rollen.

Hva kreves av ferdigheter og egenskaper for å trives i denne jobben? 

For å trives som konsulent i Atea Analytics er det naturligvis viktig å være nysgjerrig og interessert i fagfeltet du kommer inn i. Dette er en bransje som kombinerer både tradisjonell datavarehus-teknologi, så vel som cutting edge teknologi for utvikling av skybaserte dataplattformer. I Atea er jeg en del av et stort og inkluderende kompetansemiljø, som spiller inn erfaringer og bidrar til kompetanseoverføring fra tidligere prosjekter. De tekniske ferdighetene er noe man tilegner seg over tid - både gjennom ulike sertifiseringer og kompetanseoverføring. Det er også viktig å ha både forretnings- og bransjeforståelse, og på denne måten lettere identifisere kundenes behov og hjelpe de å få ny og bedre innsikt. Min bakgrunn innen forretningsutvikling og et konstant fokus på verdiøkning for kunden har hjulpet meg i denne rollen. I Atea har man direkte tilgang på banebrytende teknologi og tjenester som kan tas i bruk i våre prosjekter, men vi må alltid ha fokus på utfordringene kundene våre har, og hvilken retning som løser de.

Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen? 

Som konsulent i et av Norges største dataanalyse-miljø er det et høyt fokus på kompetanseheving. Når man jobber i en bransje som utvikler seg raskt, må man holde seg oppdatert på ny teknologi for å være relevant for våre kunder. Dette gjøres ved å ta ulike sertifiseringer, delta på webinarer fra våre partnere og å dele kompetanse og erfaringer fra tidligere prosjekter. Graduate-programmet har også gjort det enkelt å holde seg oppdatert på alle de spennende prosjektene som pågår i de andre satsingsområdene i Atea, som Information Management, Digital Workplace og Hybrid Platforms.

Hva slags andre muligheter finnes det innenfor yrket?  

Konsulentyrket gir deg muligheten til å bli kjent med ulike kunder gjennom mange spennende prosjekter. Kompetanse og erfaring du tilegner deg gjennom en karriere som konsulent resulterer i forståelse for ulike bransjer. Selv om jeg bare har jobbet i Atea i ett år merker jeg allerede hvordan jeg bruker lærdom fra tidligere prosjekter inn i nye prosjekter, som gjør at man løser utfordringer sammen med kunder på en kreativ og effektiv måte. Man har også stor frihet i Atea til å utdanne seg innenfor et fagfelt man brenner for, og både gjennom rådføring med kolleger og avdelingsleder kan man sammen sette sammen en kompetanseplan som passer for deg. Ettersom dette er en bransje som er i såpass rask utvikling, er det verdifullt å ha muligheten til å endre retning underveis i karrieren dersom man skulle ønske det.

Dersom du var fersk student i dag, hvilke fag/studier ville du valgt? 

En tverrfaglig utdanning innenfor teknologi og økonomifag gir deg et godt utgangspunkt for å bli en god konsulent, og jeg hadde nok valgt akkurat det samme igjen. Den virkelige spisskompetansen vil du først tilegne deg når du kommer ut i arbeidslivet. Gjennom studiene åpnet øynene mine seg for hvordan man kan være kreativ og nyskapende med teknologi, som jo er grunnen til at jeg valgte en karriere innenfor IT og digitalisering. For min egen del har også erfaring fra ulike deltidsjobber og verv i studentforeninger rustet meg godt for arbeidslivet etter endte studier. Som selger i butikk lærte jeg mye om kundebehandling og å levere som et lag på salgsmål, og som designer i ION Racing lærte jeg å arbeide sammen som en organisasjon med flere designfrister og leveranser gjennom perioden. Vis engasjement og nysgjerrighet gjennom studiene og husk at all lærdom er god lærdom.

 Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Innenfor fagfeltet vårt er det mye spennende teknologi som er på vei inn i markedet, og det at data er den nye oljen er allerede et etablert begrep. I Atea Analytics hjelper vi å samle inn, strukturere og visualisere data – på mange måter foredling av rådata. Den stadig økende tilgangen på data er ikke i seg selv en verdi. Verdien oppstår først når dataene er presentert på en måte som gjør at de kan fungere som et beslutningsgrunnlag. Jeg tror derfor at brukergrensesnittet og visualisering av data kommer til å bli viktig i tiden fremover. Vi lever nå i et samfunn hvor informasjon er tilgjengelig på uendelig mange kanaler, og vi vil ha informasjonen presentert til oss på en intuitiv måte, både som forbruker og i forretningssammenheng

Samtidig som teknologien utvikler seg i rekordfart, er det mange bedrifter som har begynt å tygge på begrepet digitalisering, og hva det betyr for dem. Jeg tror det er viktig å ta begrepet ned på jorden, og fokusere på både langsiktig og kortsiktige verdier som kan høstes av å foredle data som er tilgjengelig. Vi opplever ofte at ordet digitalisering assosieres med at ressurser i en bedrift "erstattes" av automatisering av deres oppgaver. Jeg er veldig opptatt av å heller se det som en mulighet til å avlaste verdifulle ressurser i en bedrift for sine repetitive oppgaver, slik at de kan bruke sin kompetanse for å øke verdiskapningen selskapet de jobber i.