2020-08-02

Ateas mobilsjef: Mine beste mobiltips fra sommerferien 2020

Lasse Grøndal, leder for Atea Mobil, deler i dette blogginnlegget sine beste erfaringer fra sommeren for hvordan du løser både tilkobling og frakobling på ferie.

Flere hender som trykker på hver sin mobil.Foto

Sommeren er for mange over, og den har vært utrolig fin, selv om den for mange ble litt annerledes i år. For meg ble sommeren ganske normal, da jeg er av typen som ikke liker varme, og feriene tilbringes ofte i Norge eller andre ikke fullt så varme plasser. Turen min i år gikk, som så ofte før, til Storørretens rike i Porsanger (Troms & Finnmark). Har hatt nærmere 20 sommere inne på vidda, og lært meg å leve med helikopterstore mygg og 4 årstider på ett døgn, bare for å oppleve det fantastiske fisket, roen rundt bålet og at min største bekymring er om jeg skal spise pølser eller ørret til kvelds.

Måtte på fjelltopp på for dekning

Så da skrur jeg på fraværsmeldingen i Outlook, setter telefon-appen på feriemodus og informerer kollegaene mine om at jeg ikke er like tilgjengelig som vanlig mens jeg er inne på vidda. Det tar meg gjerne en 2-3 dager før jeg finner roen, senker skuldrene og akklimatiserer kroppen nok til å nyte ferien. De første årene var det begrenset med mobildekning i det området jeg var, og da dukket en annen utfordring opp: en snikende uro tok plass i kroppen min, tankene begynte å spinne: Hva skjer på jobben? Landet vi den casen? Gikk produktutviklingen av den nye løsningen på skinner? Har noen viktige personer forsøkt å kontakte meg? Alle disse spørsmålene gjorde at jeg ble urolig, og ikke klarte å lade batteriene godt nok. Da startet jeg med noen eksperimenter for å finne en god løsning for meg og mine omgivelser (enten det er kollegaer, familie eller kunder). Dette har jeg opplevd som en utfordrende problemstilling, men nå mener jeg at jeg har funnet en passende miks!

Rødt telt.foto

Lasse Grønndal, sjef i Atea Mobil, finner roen på Finnmarksvidda om sommeren

Løsningen for meg ble å ta meg en tur på en fjelltopp hvor det var dekning en gang i døgnet. Der lastet jeg ned mailene som hadde kommet, og jeg fikk svart på hastesaker. De sakene jeg ønsket å svare på (som ikke hastet), tok jeg i soveposen før jeg sovnet (innimellom klasking av mygg). Disse mailene ble så sendt når jeg var oppom fjelltoppen dagen etter.

Fant roen

Det skal sies at det veldig sjelden var noe som hastet, medarbeiderne mine er kompetente og håndterte alle situasjoner selv, vi hadde vunnet den casen og ingen viktige personer hadde ringt meg. Hmmm, kanskje heller ikke jeg er så uunnværlig som jeg trodde. Men til tross for dette fikk jeg en helt annen ro i kroppen, og klarte å nyte ferien min. Da fikk jeg ladet batteriene og fikk påfyllet av energi jeg trengte for å ta fatt på en hektisk arbeids-høst.

De senere årene har dekningen i områdene jeg ferdes i på vidda blitt vesentlig bedre. Vanligvis har jeg dekning i teltet, og kan legge opp rutinene annerledes. Men jeg har valgt å skru av telefonen og opprettholder rutinen med å koble meg opp en gang i døgnet og ta unna det som må/kan/bør tas. Eneste endringa nå er at jeg sparer en time eller to med gange til en fjelltopp, og den tiden kan jeg benytte til å fiske en enda større fisk eller titte inn i de beroligende flammene fra bålet.

Finn løsningen som er best for deg

Vi mennesker er ulike, og du må finne den ferieløsningen som funker for deg og dine omgivelser enten du skal på bilferie med familien, tilbringe sommeren på hytta eller skal på en rolig båttur med snekka. Lag gode rutiner som sørger for at du får ladet dine batterier i ferien, det er tross alt en av grunnene til at vi har ferie. Og er det noe som Norge har bevist de siste månedene er det at mange jobber kan gjøres fra «hvorsomhelst» ved hjelp av samhandlingsverktøy, videomøter, mail osv gjør at mange av oss kan jobbe like effektivt ved hjelp av et godt mobilnett og gode mobile løsninger.

Mine erfaringer fra sommerferien 2020: Dersom du skal langt utenfor allfarvei (skog, hav, fjell eller vidde) bør du huske at du ikke bør stole på mobilen som en nødløsning (det finnes fremdeles områder i Norge uten mobildekning). Da er satellitt-telefon, nødpeilesender eller lignende (for eksempel Garmin Inreach) løsningen. Husk at du må ha abonnement på den første og den siste, mens det kreves tillatelse fra NKOM for nødpeilesender som koster 460,- per år. Det bør også nevnes at dersom uhellet er ute er det ofte mulig å ringe nødnummerne (dersom det er annet nett enn din operatør som har dekning der). Dette vil også funke fra en låst telefon. Alle dubbedittene trenger strøm, ta med batteripakker og/eller solcellepanel.

Håper du fant en god løsning som passet deg og dine med tanke på tilgjengelighet i ferien, og husk at du (og arbeidsgiver) har godt av at du kommer med fulladede batterier til høsten.