Tilbake til Podkast

#17 Hjelp, det brenner! Slik bruker brannvesenet teknologi for å redde liv

Ukens gjester:

Reidar Falkensten - Business Area Manager Brann i Locus

Oscar Eliassen - Beredskapsleder i Sandefjord Brann og redning

Beathe Lassen - Branninspektør i Sandefjord Brann og redning

 

 

I 2018 utførte brann- og redningsvesenet i Norge hele 96.980 oppdrag, ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Det er en økning på hele 12 prosent fra året før. Men hvordan brukes egentlig teknologien i nødetatene for å lage bedre tjenester?

Midt inne blant brannbilene på Sandefjord brannstasjon, sitter programleder Christian Brosstad i det provisoriske podkaststudioet og snakker med Reidar Falkensten, kundeansvarlig for brann og politi i Locus; Oscar Eliassen, beredskapsleder i Sandefjord brann og redning; og Beathe Lassen, branninspektør i Sandefjord brann og redning.

Men hva er egentlig den vanligste årsaken til brann? Ifølge Eliassen er det både feil bruk av elektronikk og feil på elektriske anlegg som er den vanligste årsaken.

– Samtidig vil vi at så mange som mulig bor lengre hjemme. Og når eldre bor lenger hjemme, er det også ofte nødt til å bruke teknologiske hjelpemidler i hverdagen, sier Lassen.

– Reidar, hvordan har dere har jobbet med å effektivisere varslingene?

– AMK-sentralen (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) har jobbet mye med å kutte tiden fra varsling til utrykning. Mye av jobben handler om å identifisere tidstyvene. Du stiller deg alltid spørsmålet: Hvor har det skjedd? Hva slags sted er det? En digital løsning med godt kartgrunnlag og gode søkemotorer gjør at vi kan redusere utrykningstiden. Bare tenk deg hvilken trygghet lokasjonsteknologi gir for en innringer i en stresset situasjon. Da kan operatøren si: - Vi vet hvor du er. Du får assistanse, sier Falkensten, før han legger til:

– Mobiltelefonen har gjort at man kan hente ut posisjoneringsdata som gir en bedre kunnskap om situasjonen for nødetatene. Det gir innringeren en trygghet om at vedkommende blir funnet. Vi er også blitt flinkere til å få raskere responstid. I gamle dager hadde eksempelvis ambulansen to baser. En på AMK Ullevål og en på Legevakten i Oslo. I dag kan ambulansebilene være spredt utover hele Oslo fordi man har et flåtestyringssystem som gjør at du ser hvor ambulansen befinner seg. Det gjør at du kan ha beredskap på ulike steder.

Lytt til denne podkastepisoden for å finne ut mer om hvordan teknologi bidrar til en enklere, bedre og tryggere hverdag både for innbyggerne og nødetatene.

Tilbake til Podkast
Atea.no oppfattes bedre hvis du oppdaterer nettleseren din. Her finner du en ny versjon av Internet Explorer