2019-07-02

Menneskelige relasjoner er fortsatt king

Enkeltbehov og brukertilpasning er viktigere enn noensinne, og særlig for oss som jobber med automasjon, sier leder for innsiktsteamet i Ateas netthandel, Jon Erik Andersen.

Tine Venås Kjeldsen Rådgiver kommunikasjon og samfunnsansvar
Bilde: Eline Furuseth

Utdanning og yrkesbakgrunn:

Jeg tok en dobbel bachelorgrad fra BI og Leeds Beckett University i internasjonal business. Året i England fikk virkelig øynene mine opp for strategi og forretningsutvikling og jeg vil definitivt anbefale alle å ta et år i utlandet, dersom du har mulighet. Det gjorde meg tryggere i å kommunisere på profesjonell engelsk, og det vil du alltid ha bruk for, men forståelsen av kulturforskjeller og at det finnes ulike veier til mål var vel så viktig.

Etter bacheloren min bygget jeg og en som fortsatt er min kollega i Atea et selskap innen folkefinansiering og delingsøkonomi fremfor å ta en master. Læringskurven var betydelig brattere enn de kulinariske opplevelsene vi hadde råd til på den tiden, men jeg er svært stolt av hva vi fikk til: Resultatet er blitt en del av DNBs norske versjon av «Kickstarter», Startskudd. Etter det gikk jeg videre til konsulentselskapet KnowIt og så til Atea som rådgiver for digitale kanaler.

Beskriv jobben din:

 Jeg er leder for innsikt i det norske netthandelsteamet, som består av fire personer. Vi jobber mot Atea konsernet og har blant annet ansvaret for data, innsikt, all automatisert markedsføring og pris av programvare.

Nå jobber vi med en analysestrategi for hvordan vi skal forstå kundereisen og bruke handlekraftige data som kan styrke vår salgsorganisasjon, skalerbare tjenester og gjøre det hele mer relevant for kunden med maskinlæring, kunstig intelligens og avansert analyse. Vi er en del av et støtteteam og får backing fra Ateas mange dyktige innsiktskonsulenter – produktet er av Atea for Atea.

Vi er også del av satsningen «My Atea», hvor vi ser på kundens digitale adferdsmønster og måter å optimalisere grad av selvbetjening for kundene opp mot den operasjonelle effekten av tjenesten av organisasjonen.

Hvordan er du som leder?

Jeg jobber i skjæringspunktet mellom teknologi og forretning, for å gjøre andre bedre. Det er viktig å være visjonær, for utviklingen går fort, og vi vet ikke alltid hvor vi har muligheter til å gå. Være tro mot visjonen og strategien, men også ydmyk og uredd for å feile.

Det viktige er allikevel å få med mennesker som kan det ikke du kan – og gi dem tillit til å blomstre. Her er frihet viktig. Har de motivasjonen til å utfordre det som er bestemt, kan vi samlet lykkes best mulig.

Vi er kun i startgropen av området vi jobber med. Derfor må du i teamet mitt ha en egen driv og være selvgående, for det er bare deg selv som kan ta mulighetene som ligger foran deg. Det er også nettopp de mange mulighetene i Atea som er grunnen til at jeg ville jobbe i selskapet og det har jeg ikke angret på.

Hvem ser du opp til?

Elon Musk er ikke fet fordi han lager elektriske biler, men fordi han utfordrer verdensregimet slik det er i dag. Jeg ser opp til de som tør å sette drøye visjoner og virkelig utfordre: de som ønsker å flytte til Mars og vil skape nye løsninger. Vi har skutt opp raketter før, men Musk så på hvordan vi kunne bruke teknologi til å gå helt nye muligheter.

Jeg inspireres også av lagledere som Liverpools Jürgen Klopp, nettopp fordi kultur er så viktig for å virkelig prestere. Vi må dyrke kollektivet fremfor individualister og få samlet laget til å tro på en felles visjon og nå målene som er satt.

”Vi må dyrke kollektivet fremfor individualister og få samlet laget til å tro på en felles visjon og nå målene som er satt.”


Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Åpenhet om data, eierskap av egen informasjon, og tillitt, både for deg som enkeltindivid, og for oss som virksomhet.

Internett hadde alle muligheter til å være anarkistisk, men når bedrifter setter premisser for hva som skal konsumeres av innhold, skapes digitale barrierer for disruptive smarte brukerorienterte løsninger. Sceneplassen blir ikke lenger sannhetsbasert, men heller tildelt de med største økonomiske musklene. Gjennom åpenhet får vi et bedre produkt. Gjennom å bruke data kan vi gjøre tjenestene bedre – om ikke alt bare skal bli vurdert etter om det er salgsutløsende.

”All teknologi satt til side, gode menneskerelasjoner er fortsatt king.”

Men, all teknologi satt til side, gode relasjoner er fortsatt king, særlig for oss som jobber med automasjon. Tillit er blitt svært skjørt, hvor forbrukernes tålmodighet

blir kortere og forventningene høyere. Bransjen må finne veier for å gjøre det enklere for kunden og kutte ledd, ikke fordi det er beleilig for selskapet. De som tar avgjørelsene i fremtiden vil sitte i andre posisjoner enn det de gjør i dag. Det er til syvende og sist de som tar best vare på kundene sine som vinner – og ikke bare de som har de billigste løsningene.