2019-01-23

– Dagens betalingsløsninger har ikke kjangs

Billettene til årets Palmesus ble revet bort raskere enn noen gang. Selv om festarrangøren jobber hardt for å optimalisere opplevelsen for deltakerne ytterligere, men opplever at teknologien skulle ha kommet noe lenger på enkelte områder.

Tine Venås Kjeldsen Rådgiver kommunikasjon og samfunnsansvar
Bilde: Palmesus

– Ambisjonen er i enda større grad å kjøre hele kundeløpet via mobilen og å ta i bruk teknologi som kan utføre mange av oppgavene som i dag gjøres av mennesker.

Palmesus jobber kontinuerlig med de teknologiske løsningene for den populære strandfesten på Bystranda i Kristiansand, forteller markedssjef Ketil Børstein Stensrud i den nye tech-podcastserien «Teknologi. Av og for mennesker», i regi av Oslo Business Forum og teknologiselskapet Atea.

– Vi synes det er kjempespennende med kunstig intelligens og å se på hvordan vi kan jobbe med boter. Det er helt vanvittig at vi egentlig har en stab på tolv personer som kun sitter og svarer på innboksen på Facebook Messenger. Det er helt i bakvendtland. Men vi opplever at teknologien [for å løse dette] ikke er helt der ennå, sier han.

Stensrud sier også at de opplever at det ikke finnes betalingsløsninger på mobil som er kraftige eller raske nok til å kunne ta unna det kravet de har til volum.

– I 2017 hadde vi 279 enheter over disk i minuttet i snitt. I 2018 skulle vi ha 350. Men for at vi skal kunne ligge på det snittet så er det ingen teknologi p.t. som er rask nok. Og vi har vært innom alle betalingsløsninger i markedet, fra Vipps til betalingsarmbånd.