2019-02-28

Atea er vertskap for Red Hats første Open Innovation Lab i Sverige

Folk, metodikk og teknologi i sitt ess – Red Hat har hatt stor suksess med Open Innovation Labs over hele verden. Da de skulle ta seg inn på det svenske markedet, ble Atea valgt for å fasilitere og følge den første kundens reise gjennom laboratoriet.

Journalist Therese Bengter
Therese Bengtner PR-ansvarlig Atea Sverige
Red Hats lokaler

Tenk deg et utdatert kjøkken. Kanskje maler du de slitte kjøkkendørene og setter inn en oppvaskmaskin. Plutselig har du fikset litt til på kjøkkenoppussingen. Kanskje maler du linoleumgulvet, eller setter på klikkgulv. Men til slutt må du gjøre noe med det innerste laget med alt mange år på baksiden. Du må rive kjøkkenet og fullstendig renovere rommet. Det er der mange befinner seg i deres digitale transformasjon, sier Redhats Johnny Westerlund.

– For øyeblikket bruker mange teknologi som kanskje er 18–20 år gammel. Det er ikke lenger mulig å fornye og forsøke å modernisere det du har. Virksomhetene må starte fra bunnen av og skrive om deres applikasjoner. Her kan vi tilby dem et rent ark som blir en moderne kombinasjon av mennesker, prosess og teknologi.

Open Innovation Lab gjør at kundene på en effektiv og smidig måte kan transformeres digitalt uten å stoppe virksomheten. En valgt gruppeapplikasjonsutvikling jobber i seks uker alltid mot konkrete mål. Deltakerne vil etter en fullført periode bli ambassadører som sprer den nye, fartsfylte arbeidsmetoden i organisasjonen.

Utfordringer fra virkeligheten

– Det er viktig for oss at det vi gjør er ekte, vi jobber ikke med fiktive problemer uten virkelige forretningsproblemer. Når en liten gruppe kan demonstrere leveransemoment og stolthet, blir det en gulrot for andre å begynne å jobbe på samme måte, sier Westerlund.

I tillegg til den tekniske utviklingen, som følges opp med moderate KPIer, tilfører Open Innovation Labs mange myke verdier.

– Å lage et produkt på denne måten betyr utvikling på mange forskjellige nivåer. Det første svenske laboratoriet hadde en ny produkteier, to nye ansatte og totalt 12 forskjellige språk ble snakket i laget. Om seks uker ble de et høypresterende lag. Det er høy gåsehudfaktor, sier Westerlund.

Ateas rolle

Foruten å være den første svenske laben noensinne, var det også det første laboratoriet som Redhat lot en partner, i dette tilfellet Atea i Göteborg, fasilitere. Uvanlig, men som gir fordeler RedHat mener Westerlund.

– For oss er det viktig at Atea som partner forstår hva vi gjør og hva som er så unikt med det. Atea, som konsentrerer seg mer på IT-infrastruktur enn applikasjonsutvikling, kommer nærmere utviklingssiden og forstår de utfordringene kundene sitter med der. Så, i tillegg til å lette kundens reise på en fin måte, kom de nærmere oss som en partner, konkluderer Westerlund.

 

Resultater i Sveriges første Open Innovation Lab
  • Kunden reduserte total tid fra idé til faktisk funksjon fra 38 uker til 7 uker
  • Tiden for å fikse en feil ble redusert fra 23 uker til 3 uker
  • Tiden for validering gikk ned fra fire uker til 4,5 timer
  • En kritisk feil gikk 20 ganger raskere for å løse i den nye applikasjonen
  • Det tok 20 ganger raskere å få en kritisk feilretting