2018-07-01

- Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi

Anders M. Pedersen var med å bygge Imento opp sten for sten. Når Imento nå blir slått sammen med Atea, tar han med seg kundefokus og en sterk teknologiinteresse. Vi tok en prat for å bli bedre kjent.

Caroline Svae
Caroline Svae Markedskoordinator

Utdanning og yrkesbakgrunn:

Allerede da jeg nettopp var ferdig med videregående skole, dukket drømmejobben min opp som 18-åring, som salgstrainee hos Norsk Data Senter (nå bedre kjent som Dustin). Etter fire år der, startet jeg og tre kamerater opp Imento Norge AS. I mine 11 år i Imento har jeg hatt flere ulike roller, hovedsakelig innen forretningsutvikling og salgsledelse. Det har vært veldig gøy å være med på å bygge selskapet bit for bit: Fra en årlig omsetning på 0 til 420 millioner kroner.

Beskriv din nøkkelkompetanse:

Jeg forstår kunden! Det er kunden som er årsaken til at enhver bedrift eksisterer, og kunden må derfor stå først i alle prosesser, enkelt og greit.

Dersom du kunne valgt på nytt, hvilke fag/studier ville du ha valgt?

Jeg er glad for at jeg valgte å gripe drømmejobben rett etter videregående skole. Den erfaringen og det nettverket jeg fikk da, har åpnet for mye spennende. Samtidig er jeg glad for at Norge har et så godt videreutdanningstilbud, og at å ta en bachelor eller master i en alder av 33 år er mulig. Selv tar jeg noen kurs/programmer på BI - i eget tilpasset tempo som i løpet av noen år ender opp som en bachelor i management.

Hvordan holder du deg oppdatert innen bransjen?

Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, og det faller meg derfor naturlig inn å være nysgjerrig på hele bredden av det som skjer i bransjen. Jeg tror på å kunne litt om alt, og oppdaterer meg gjennom alt fra nyhetssider på internett til foredrag.

Hvilke trender tror du kommer til å prege bransjen i tiden som kommer?

Utviklingen som skjer innen kunstig intelligens og tingens internett synes jeg er veldig spennende, og jeg tror vi kommer til å se mer av det fremover. Jeg håper også at den moderne arbeidsplassen, hvor man kan jobbe fra hvor som helst, når som helst, blir en trend blant norske bedrifter.

For en teknologibedrift som alltid må være fremsynt løfter det verdien av selskapet ikke bare  gjennom besparelser på reisetid, kvadratmeterpris og vedlikeholdskostnader. Det gjør også at de ansatte enkelt kan være ute i «felt» – enten tett på kunden eller partnere, for å hente kunnskap og rådgi, – og samtidig få gjort det andre man må i løpet av en arbeidsdag.